„Nem szabad sírni!” – Tipikus szülői hibák az érzelemszabályozás terén

Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

Mit ne tegyünk és hogyan kezeljük helyesen a gyermek érzelmeit?

Szülőként akaratlanul is követhetünk el olyan hibákat el a gyerekek érzelemkezelésében, amelyek hosszú távon hatással lehetnek a gyermek érzelmi fejlődésére. Gyakran magunk sem tudjuk, miért mondunk bizonyos mondatokat. Mivel már a saját szüleinktől is így hallottuk őket, ezért észre sem vesszük, milyen hatással vannak valójában a gyermekünkre.

Mi az, ami negatív hatással lehet a gyermeket érzelemszabályozására és mit tegyél, hogy segítsd őt megtanítani kezelni az érzelmeit?

 1. Az érzelmek figyelmen kívül hagyása vagy elutasítása

  • Példa: „Ne sírj, nincs semmi baj!” vagy „Ne legyél dühös!” 
  • Hatás: A gyerek azt tanulja meg, hogy az érzelmei nem fontosak, nem számítanak, ezért elfojtja őket, ami felnőttként problémás érzelemkezeléshez vezethet. 

Gottman és társai (1996) kutatása azt vizsgálta, hogy a szülők érzelmekhez való hozzáállása („meta-érzelmi filozófia”) hogyan hat a gyermekek érzelmi kompetenciájára. Megállapították, hogy a szülők, akik figyelmen kívül hagyják vagy elutasítják a gyermekek negatív érzelmeit, károsíthatják a gyerek érzelemkezelési képességeit.

2. Túlreagálás vagy dühös válaszok 

  • Példa: A szülő elveszíti a türelmét, amikor a gyerek dühös vagy sír. 
  • Hatás: A gyerek azt tanulja meg, hogy az érzelmek kezelhetetlenek, vagy bűntudatot érez az érzései miatt. 

3. Az érzelmek túlzott dramatizálása 

  • Példa: A szülő túl erősen reagál például pánikba esik, ha a gyerek szomorú vagy frusztrált. 
  • Hatás: A gyerek bizonytalanná válik az érzelmei kezelésében vagy túlzottan függeni kezd a szülői támogatástól. 

4. Érzelemszabályozás helyett büntetés 

  • Példa: Amikor büntetik a gyereket azért, mert sírt vagy dühös volt, például bezavarják a szobájába, mert elsírta magát.
  • Hatás: A gyerek megtanulja elrejteni az érzelmeit, de nem tanulja meg kezelni azokat. 

Denham et al. (2000) tanulmánya kimutatta, hogy a szülők negatív érzelemszabályozási mintái, például az érzelmek túlreagálása vagy büntetése, negatív hatással vannak a gyermekek érzelmi fejlődésére és társas kapcsolataira, mivel a gyerekek így nem tanulják meg megfelelően kezelni a saját érzelmeiket.

5. A saját érzelmek modellezésének hiánya

  • Példa: A szülő elfojtja a saját érzelmeit és nem mutat példát arra, hogyan lehet azokat egészségesen kifejezni. 
  • Hatás: A gyerek nem lát pozitív mintát az érzelmek feldolgozására, ezért maga se tudja, hogyan reagáljon a hasonló helyzetekre.

Morris és társai kutatása (2007) arra világított rá, hogy a szülők rossz érzelemszabályozása – például gyakori dühkitörések vagy a stressz nem megfelelő kezelése – közvetlenül hozzájárulhat a gyermekek érzelemszabályozási nehézségeihez, valamint magasabb stressz- és szorongásszinthez a gyerekeknél.

 6. Ha a szülők nem biztosítanak érzelmi támogatást 

  • Példa: Nem hallgatják meg a gyerek érzéseit vagy lekicsinylik azokat: „Ez butaság, ne aggódj emiatt.” 
  • Hatás: A gyerek úgy érezheti, hogy az érzelmeinek nincs értéke és akkor sem fordul segítségért, amikor szüksége lenne rá.

 7. Ha a szülők az érzelmek kezelése helyett a problémamegoldásra koncentrálnak

  • Példa: Ha a gyerek összeveszett a testvérével egy játékon, a szülő azonnal megpróbálja „megjavítani” a helyzetet és pl. visszaadni az elvett játékot a másik gyereknek, de egyáltalán nem ad teret annak, hogy a gyerekek kifejezzék az érzéseiket (pl. elmondanák, miért haragszanak a másikra).
  • Hatás: A gyerek nem tanulja meg feldolgozni az érzelmeket és inkább elkerüli azokat a problémák megoldására fókuszálva. 

 8. Egyetlen érzelmi válasz kiemelése



  • Példa: Amikor a szülők csak a boldogságot erősítik, más érzelmeket nem fogadnak el pl. azt mondják „Csak mosolyogj, minden rendben lesz!” 
  • Hatás: A gyerek nem tanulja meg, hogy minden érzelemnek helye van és fontos azokat megélni. 

Hogyan lehet elkerülni ezeket a hibákat?

A megoldásban sokat segít az érzelmi elfogadás: Ismerd el és fogadd el a gyerek érzelmeit, bármilyen „kicsik” is azok! Ehhez jó, ha elsőként te is megtanulod felismerni és kezelni a saját érzelmeidet (ebben a Szívmanó kártyák  használata is segíthet, amivel a gyermekeddel együtt játszva ismerheted meg jobban az érzelmek világát)

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

Szívmanó nyugilégzés kártya

A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.

Sokat segíthet a példamutatás is: mutasd meg, hogyan kezelsz te magad nehéz érzelmeket egészséges módon!
A türelmed és az empátiád is támogathatja a gyermekedet a jobb érzelemkezelésben. Segítsd a gyereket az érzelmek felismerésében és megnevezésében, például: „Látom, hogy dühös vagy. Beszéljünk róla!” 

Mindehhez pedig mindenképpen szükséges, hogy a gyermek érzelmi biztonságban érezze magát: Nyugtasd meg a gyereket, hogy az érzelmei rendben vannak, és közösen találjatok megoldást a nehéz helyzetekre.

A kulcs a tudatosság és az empátia: a gyerekek érzelemkezelési képességeit leginkább a támogató, elfogadó szülői magatartás segíti.

Mindez gyakran azért nehéz, mert mi szülők sem mindig kezeljük könnyen az érzelmeinket, éppen ezért hasznosak az olyan játékok, mint amilyen a Pillanatkapitány könyv (10 hetes érzelemszabályozási és figyelemkontroll program) és a benne található gyakorlatok, amikkel a szülő és a gyermek együtt tanulhatják az érzelemkezelést és a mindfulness alapjait.

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

Források:

Gottman et al. (1996) – Parental Meta-Emotion Philosophy and the Emotional Life of Families: Theoretical Models and Preliminary Data https://www.johngottman.net/wp-content/uploads/2011/05/Parental-meta-emotion-philosophy-and-the-emotional-life-of-families-Theoretical-models-and-preliminary-data.pdf

Denham et al (2002) EMOTIONS AND SOCIAL DEVELOPMENT IN CHILDHOOD, Handbook of child social development. NY: Blackwell Publishers

Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361–388

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!

Neked ajánljuk még

Robban a bomba! – Dühkitörések kezelése az osztályteremben. – Gyakorlati stratégiák a dühös, frusztrált gyerekek megnyugtatására.

A gyerekek együttélése néha viharos, ezért az iskolai osztályokban konfliktusok alakulhatnak ki, néhány gyerek verekedhet, másoknak dühkitörései lehetnek. Mi ennek az oka és hogyan kezeljük ezeket a helyzeteket okosan? Miért robbanhatnak ki konfliktusok az osztályokban? Ennek számos oka lehet. A gyermekek egyéni jellemzői, a tantermi dinamika, a pedagógiai módszerek valamint

Tovább olvasom »
Milyen tényezők befolyásolják a gyermekek érzelmi fejlődését?

Sokan azt hiszik, hogy a gyermekük akaratossága, makacsssága vagy türelmetlensége egyféle veleszületett jellemhiba, amin nem lehet változtatni. Gyakran mondják is, hogy ezt az apjától örökölte vagy pont olyan szemtelen, mint az anyja. Pedig valójában a gyermekek érzelmi fejlődését számos tényező befolyásolja, amelyek biológiai, pszichológiai és környezeti tényezőkből tevődnek össze. A

Tovább olvasom »
Az érzelmi szabályozást tanítani kell, vagy a gyerekek természetesen tanulják?

Miközben mi éljük az életünket, gyermekünk figyel és tanul. Tudja mit teszünk, ha mérgesek vagyunk. Tudja, hogyan reagálunk a stresszes helyzetekre és azt is, mikor örülünk. Megtanulja tőlünk az élet számtalan dolgát. De vajon az érzelemszabályozást is képes eltanulni tőlünk? Az érzelemszabályozás összetett folyamat, amely részben természetesen fejlődik, részben pedig

Tovább olvasom »