„Miért sír a Peti?” – Érzelmek felismerése az óvodában. – Gyakorlati tippek az óvodapedagógusoknak a gyerekek nonverbális jelzéseinek és érzelmeinek megértéséhez.

Az egyik kisgyermek minden reggel sír, amikor a szülei elmennek, a másik sírva fakad, mert nem úgy sikerült a rajza, ahogyan szerette volna, a harmadik dühösen lökdös másokat, ha zavarják játék közben. Ahhoz, hogy óvodapedagógusként ezeket a helyzeteket kezelni tudd, különösen fontos megtanulni felismerni a gyermekek érzelmeit és segíteni a gyerekeknek az érzelemkezelésben.

Az óvodáskor a társas és érzelmi fejlődés egyik legmeghatározóbb időszaka. A gyerekek most kezdik megtanulni, hogyan ismerjék fel és fejezzék ki érzéseiket, valamint hogyan kezeljék azokat a helyzeteket, amelyek frusztrációt, szomorúságot vagy dühöt váltanak ki belőlük. Az óvodapedagógusok szerepe ebben kiemelten fontos: ha időben felismerik a gyermek érzelmeit, segíteni tudnak abban, hogy az egészséges módon dolgozza fel őket.

Hogyan ismerheted fel a gyerekek érzelmeit?

A testbeszéd és a mimika árulkodó lehet:

  • A mosoly, a sírás, a homlokráncolás, vagy a szomorú tekintet az érzelmi állapot jelei lehetnek.
  • Egy visszahúzódó testtartás, nyugtalan mozgás, vagy ökölbe szorított kéz szintén érzelmeket tükrözhet.
  • A játék során megjelenő agresszió, fantáziaelemek, vagy ismétlődő cselekvések érzelmi konfliktusokat jelezhetnek.

A gyermek beszéde és nyelvi jelei is sokat elárulnak:

A kisgyerekek gyakran egyszerű szavakban fejezik ki érzéseiket, például „haragszom” vagy „fáj” és olyan is van, hogy pusztán erős hatású vagy csúnya szavakat használnak, hogy kifejezzenek egy erős érzelmet és odafigyeljenek rájuk pl. „buta” vagy „hülye”. Emellett a beszéd hangszíne, hangerőssége vagy ritmusa is sokat elárul arról, hogyan érez a gyerek.

Sokat megtudhatunk abból is, hogyan kapcsolódik a gyermek a csoport többi tagjához, hiszen a rendszeres konfliktusok, a barátkozás nehézségei, vagy a csoporttársaktól való távolságtartás szorongásra vagy más érzelmi problémára utalhatnak. Emellett a csoportban betöltött szerep is sokatmondó lehet. Az a gyerek, aki mindig a háttérben marad, vagy épp dominálni próbál, érzelmi kihívásokkal küzdhet.

Hogyan segíthetsz óvodapedagógusként a gyerekeknek az érzelmek kezelésében?

1.     Állj hozzá empatikusan!

  • Hallgasd meg a gyerekeket, és mutassa ki, hogy megérti érzéseiket. Például: „Látom, hogy most szomorú vagy. Szeretnél mesélni róla?”
  • Tegye világossá, hogy minden érzés megengedett, még a düh vagy a szomorúság is, de az érzések kifejezésének módja számít.

Az olyan pozitív pszichológiai programok, mint a nemzetközileg is elismert Boldogságóra program, sokat segíthetnek abban, hogy a gyerekek empátiája fejlődjön és erősebb, békésebb közösség jöjjön létre az óvodában.

Boldogságóra Integrált Program

A program kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az óvodás és iskolás korosztály számára.

Boldogságóra könyvek

  • Több mint 200 személyiségfejlesztő játék, gyakorlat, könyvenként!
  • Korcsoportonkénti igények szerint összeállított feladatok (3-6, 6-10, 10-14, 14-20 éveseknek)
  • Óvodai, iskolai és otthoni használatra

2.     Tanítsd a gyerekeknek az érzelemszabályozást!

  • Tanítsd meg a gyerekeket szavakkal kifejezni az érzéseiket (pl. „Elmondhatod, ha mérges vagy, ahelyett, hogy eldobnád a játékot”).

Taníts nekik önnyugtató módszereket, például mély légzést vagy lassú számolást! Ilyeneket sajátíthattok el játékos módon a Szívmanó nyugilégzés kártyákkal is.

Szívmanó nyugilégzés kártya

A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.



3.     Támogasd a gyerekeket az érzelmek meg- és felismerésében!

  • Kártyák segítségével (pl. Szívmanó kártya) tanítsd meg az érzelmek felismerését és megnevezését!
  • Szerepjátékok vagy bábozás: Játsszatok el egyszerű konfliktushelyzeteket, hogy a gyerekek gyakorolják az érzelemszabályozást és a megoldáskeresést.
  • Olvassatok meséket! Az érzelmeket bemutató mesék segítenek a gyerekeknek megérteni saját érzéseiket és mások érzelmeit.

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

A fejlesztés során teremts olyan környezetet, ahol a gyerekek szabadon kifejezhetik magukat. A stabil napirend is sokat segíthet a szorongás csökkentésében és az érzelmi egyensúly fenntartásában.

Ha gyakoriak a konfliktusok a csoportban fontos, hogy ne csak a konfliktusok kezelésében segíts, hanem a közösség egységén is dolgozz, ezáltal békésebb érzelmi környezetet teremtve a gyerekeknek. A konfliktuskezelésben segít, ha megkérdezed a gyerekeket mit kellett volna tenni az adott szituációban, hogy a saját szavaikkal mondják el mi a megfelelő viselkedés, ezáltal jobban azonosulnak vele.

Mivel a nehéz óvodai érzelmi helyzetek hátterében gyakran otthoni problémák is állnak, érdemes bevonni a szülőket is, hogy ők is elkezdjék tudatosan támogatni gyermekük érzelmi fejlődését. Lehet játékokat vagy könyveket ajánlani az érzelemkontroll fejlesztésére (mint pl. a Pillanatkapitány könyv, amely egy 10 hetes érzelemszabályozó és figyelemkontroll program) vagy meghívni a szülőket is egy-egy Boldogságóra foglalkozásra.

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

Forrás:

Denham, S. A., Bassett, H. H., & Zinsser, K. (2012). „Early Childhood Teachers as Socializers of Young Children’s Emotional Competence.”

Graziano, P. A., Reavis, R. D., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2007). „The Role of Emotion Regulation in Children’s Early Academic Success.”

Blair, C., & Razza, R. P. (2007). „Relating Effortful Control, Executive Function, and False Belief Understanding to Emerging Math and Literacy Ability in Kindergarten.”

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!
Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

Neked ajánljuk még

Empátia a katedrán: Az érzelmek szerepe a tanításban. – Hogyan teremthetünk érzelmileg biztonságosabb tanulási környezetet?

Panka okos diák, mégis izgul a dolgozatok előtt, ezért sokkal rosszabb eredményt ér el, mint a valós tudása. Máté családja nehéz időszakon megy át, ezért ő is feszült, ami miatt folyton ellenáll a tanári utasításoknak.Vili mostanában megtalálta a helyét az osztályban, jól érzi magát, ezért aktívabb az órákon is, mer

Tovább olvasom »
Szorongás az iskolában: Hogyan segíthet a pedagógus? – A szorongás jeleinek felismerése és a szorongó diákok támogatása

Az iskolai szorongás sajnos egyre több gyereket érint és sok esetben nem könnyű észrevenni a jeleit. Lehet, hogy egy gyerek rendszeresen gyomorfájásra vagy fejfájásra panaszkodik és orvoshoz viszik, kerüli az iskolai feladatokat és úgy gondolják, csak lustaságból teszi ezt, túlzottan izgul dolgozatok előtt vagy szokatlanul visszahúzódóvá válik és mindezt tanulási

Tovább olvasom »
„Miért sír a Peti?” – Érzelmek felismerése az óvodában. – Gyakorlati tippek az óvodapedagógusoknak a gyerekek nonverbális jelzéseinek és érzelmeinek megértéséhez.

Az egyik kisgyermek minden reggel sír, amikor a szülei elmennek, a másik sírva fakad, mert nem úgy sikerült a rajza, ahogyan szerette volna, a harmadik dühösen lökdös másokat, ha zavarják játék közben. Ahhoz, hogy óvodapedagógusként ezeket a helyzeteket kezelni tudd, különösen fontos megtanulni felismerni a gyermekek érzelmeit és segíteni a

Tovább olvasom »