Az érzelmek megértése és feldolgozása kulcsfontosságú a gyermekek érzelmi fejlődésében, a szavak azonban sokszor nem elegendők ahhoz, hogy pontosan kifejezzék, mit érzünk – ilyenkor a művészet nyelve segíthet. A rajzolás, festés, gyurmázás és más alkotó tevékenységek lehetőséget adnak a gyermekeknek (és a felnőtteknek is) arra, hogy nonverbális módon dolgozzák fel érzéseiket, és kifejezzék azokat egy biztonságos, kreatív térben.
JamesCaterall (1999) vizsgálata például kimutatta, hogy a művészetekben való részvétel pozitív hatással van a gyermekek érzelmi és szociális fejlődésére. Judith Burton (1999) kutatása pedig megállapította, hogy a művészeti tevékenységek elősegítik az érzelmi kifejezést és a kreatív gondolkodást.
Hogyan segítik a művészeti tevékenységek az érzelmek felismerését, feldolgozását és kifejezését és milyen módszerekkel támogathatjuk a gyermekeket az érzelmi nevelés ezen formájában?
A művészeti tevékenységek (rajzolás, festés, gyurmázás, zene, tánc, drámajáték) hatékony eszközök a gyermekek számára az érzelmeik kifejezésére és feldolgozására. Az óvodáskorú gyermekek sokszor még nem tudják szavakkal megfogalmazni az érzéseiket, ezért a művészet segít nekik vizuálisan, mozgással vagy hangokkal megmutatni, ami bennük zajlik.


Hogyan segítenek?
1. Segítenek az érzelmek kifejezésében: A gyerekek a művészeten keresztül szabadon kifejezhetik az örömöt, a szomorúságot, a haragot vagy a félelmet.
Bátoríthatjuk a gyerekeket, hogy az érzéseiket színekkel fejezzék ki, és meséljék el, miért azt a színt használták a rajzukban.
2. Csökkentik a stresszt és a szorongást: Az alkotás folyamata segíti a gyermekeket a feszültség levezetésében és a belső harmónia megteremtésében.
Az agyag vagy gyurma formázása például nyugtató hatású, és segíthet a belső feszültség oldásában.
3. Fejlesztik az érzelmek tudatosítását: A gyerekek jobban megérthetik saját érzéseiket, ha egy alkotáson keresztül megmutathatják őket. Ha például egy gyermek félelmet vagy szomorúságot ábrázol egy rajzon, könnyebben tud róla beszélni a felnőttekkel.
Az érzelmek tanulásában és tudatosításában segítenek a Szívmanó kártyák is.
Szívmanó kártya
Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését
4. Segítik a kommunikációt és az önkifejezést: A művészet lehetőséget ad arra, hogy a gyermekek akkor is kifejezzék magukat, ha nem tudják pontosan elmondani, mit éreznek. Például egy zenei improvizáció során a gyermek a hangszerekkel mutathatja meg az érzelmeit, anélkül hogy szavakat használna.
5. Sikerélményt adnak: A művészeti tevékenységek során a gyermekek megtapasztalják a kreativitás örömét, ami növeli az önbizalmukat. Egy saját festmény vagy kézműves alkotás elkészítése például büszkeséget és pozitív önértékelést adhat a gyermeknek.
6. Lehetőséget adnak a feldolgozásra és elengedésre: A gyermekeknek időre van szükségük az érzelmeik feldolgozására és az alkotás segít nekik átkeretezni, újraélni vagy elengedni a nehéz érzéseket. Ha például egy gyermek konfliktust él át az óvodában, egy mesés szerepjáték segíthet neki új szemszögből látni a helyzetet. (ilyen meséket találhattok például a Pillanatkapitány könyvben is, ami ötleteket adhat a szerepjátékhoz és egy 10 érzelemszabályozás és figyelemkontroll programot is találhattok benne)
Pillanat kapitány
Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.
7. Erősítik a társas készségeket: A közös alkotás segíti a gyermekek együttműködését, türelmét és mások érzéseinek megértését. Egy közös falfestmény vagy csoportos bábjáték során a gyermekek megtanulnak figyelni egymásra és közösen dolgozni.
8. Megnyugtató és strukturált tevékenységet biztosítanak: A művészeti tevékenységek ismétlődő mozdulatai (pl. színezés, festés, gyöngyfűzés) megnyugtatják az idegrendszert és segítenek a gyermekeknek szabályozni az érzelmeiket. Például egy zaklatott gyermek a ritmikus festéssel vagy agyagozással megnyugodhat.
A Szívmanó Nyugilégzés kártyák segíthenek játékosan elsajátítani azokat a technikákat, amikkel a gyermeked meg tudja nyugtatni magát nehéz helyzetekben.
Szívmanó nyugilégzés kártya
A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.
Ötletek, hogyan segítsünk az érzelmek kifejezésében és feldolgozásában művészeti tevékenységekkel óvodáskorban
1. Érzelemrajz
Miben segít? Az érzelmek vizuális kifejezésében, önismeret fejlesztésében.
Hogyan használjuk?
- Kérjük meg a gyermeket, hogy rajzoljon egy képet arról, hogyan érzi magát.
- Használhat érzelmekhez kapcsolódó színeket (pl. piros a haragra, kék a szomorúságra).
- Megkérdezhetjük: „Meséld el, mit rajzoltál!”, hogy segítsük az érzelmek tudatosítását.
2. Érzelemálarc készítése
Miben segít? Az érzelmek felismerésében és tudatosításában.
Hogyan használjuk?
- Készítsünk kartonból vagy papírból arcmaszkokat különböző érzelmekkel (vidám, szomorú, mérges, félős).
- A gyermekek válasszanak egyet, majd játsszanak el egy hozzá kapcsolódó történetet.
- Beszéljük meg, mikor érezték magukat hasonlóan.
3. Zenei érzelemjáték
Miben segít? A feszültség oldásában és az érzelmek nonverbális kifejezésében.
Hogyan használjuk?
- Játsszunk különböző tempójú és hangulatú zenéket, és kérjük meg a gyerekeket, hogy mozogjanak vagy rajzoljanak a zene ritmusára.
- Beszélgessünk róla: „Milyen érzést keltett benned ez a zene?”
4. Szabad festés ujjakkal vagy szivaccsal
Miben segít? Az érzelmek felszínre hozásában és a feszültség levezetésében.
Hogyan használjuk?
- Adjunk a gyermekeknek festéket és hagyjuk, hogy szabadon fessenek az ujjaikkal vagy egy szivaccsal.
- Nem kell irányítani, csak figyeljük meg, milyen színeket és formákat választanak.
- Segíthet a stressz, düh vagy öröm vizuális megjelenítésében.
5. Bábkészítés és bábjáték
Miben segít? Az érzelmek eljátszásában és a problémák feldolgozásában.
Hogyan használjuk?
- Készítsünk egyszerű bábokat (zokniból, papírzacskóból, filcből).
- A gyerekek eljátszhatnak velük egy konfliktushelyzetet vagy félelmet keltő eseményt (pl. elválás a szülőtől, baráti vita).
- Segít áttételes módon feldolgozni az érzelmeket.
6. „Tépj és ragassz!”: Kollázs az érzésekről
Miben segít? Az érzelmek kiélésében és az önkifejezésben.
Hogyan használjuk?
- Adjunk a gyermekeknek színes papírokat, újságokat és hagyjuk, hogy széttépjék, kivágják és összeragasszák egy olyan képpé, ami az érzéseiket kifejezi.
- „Szerinted milyen érzést mutat a képed?” – beszélgessünk róla.
- A tépkedés önmagában is feszültségoldó hatású lehet.
7. „Érzelmes tánc”: Mozgás és önkifejezés
Miben segít? A testtudatosság és az érzelemszabályozás fejlesztésében.
Hogyan használjuk?
- Mondjunk egy érzelmet (pl. öröm, harag, nyugalom), és a gyermek táncolja el vagy mozogja ki, ahogy jólesik neki.
- Használhatunk kendőket, sálakat vagy más kiegészítőket is a mozgáshoz.
- Ha egy gyermek feszültséggel teli, segíthet neki a dühös mozgás után a lassú, nyugtató mozdulatok felé terelni a figyelmét.
8. „Érzelemmesék”: Történetalkotás és dramatizálás
Miben segít? Az érzelmek átélésében és a helyzetek megoldásában.
Hogyan használjuk?
- Kezdjünk el egy történetet, pl.: „Volt egyszer egy kisfiú/kislány, aki nagyon félt a sötétben…”
- Kérjük meg a gyerekeket, hogy folytassák a mesét, úgy, hogy a szereplő végül megtanulja kezelni az érzését.
- Eljátszhatják vagy el is bábozhatják a történetet.
A művészeti tevékenységek nem csak segítenek megérteni, feldolgozni és kifejezni az érzelmeket, miközben fejlesztik a gyermekek önismeretét és kreativitását, hanem terápiás hatással is bírnak, hiszen segítenek oldani a feszültséget, növelni az önbizalmat és fejleszteni az érzelmi intelligenciát.
Forrás:
James Catterall, Richard Chapleau és John Iwanaga (1999): „Involvement in the Arts and Human Development: General Involvement and Intensive Involvement In Music and Theater Arts” – Champions of Change: The Impact of the Arts on Learning
Judith Burton, Robert Horowitz és Hal Abeles (1999): „Learning In and Through the Arts: Curriculum Implications” – Champions of Change: The Impact of the Arts on Learning
James S. Catterall (2009): „Doing Well and Doing Good by Doing Art: The Effects of Education in the Visual and Performing Arts on the Achievements and Values of Young Adults” – I-Group Books