Ha a gyermeked autizmus spektrumzavarral vagy figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral (ADHD) él az érzelemszabályozása több szempontból eltérhet a tipikusan fejlődő gyerekekétől. Az autizmussal élő gyermekek nehezebben értelmezik és fejezik ki érzelmeiket, míg az ADHD-val élő gyermekeknél gyakori az impulzív érzelemkitörés és nehezen kezelik a frusztrációt. Mi ennek az oka és hogyan segíthetsz rajta?
Miben más az autista és ADHD-s gyerekek érzelemszabályozása?
- Az autizmus spektrumzavar és az ADHD esetében az agyi struktúrák és működések eltérései befolyásolják az érzelemszabályozást. Például a limbikus rendszer és a prefrontális kéreg (amelyek az érzelmek szabályozásáért felelnek) eltérően működhetnek. Az ADHD-s gyerekeknél a prefrontális kéreg alulműködhet.
- Az autizmus spektrumzavarral élő gyerekek számára az érzelmek társas kontextusban történő értelmezése nehezített, míg az ADHD-s gyerekek a túlzott impulzivitás miatt küzdhetnek a társas helyzetek kezelésével.
- Mindkét csoportnál gyakori a szorongás, amely tovább bonyolítja az érzelemszabályozást.
- Dopaminhiány: Az ADHD-s gyermekek agyában alacsonyabb lehet a dopaminszint, ami befolyásolja az önkontroll és az érzelmek szabályozásának képességét.
Éppen ezért az érzelmek felismerése, kezelése és kommunikációja sajátos kihívásokkal járhat a sajátos nevelési igényű gyermekeknél. Lássuk mit is tapasztalhatsz náluk és hogyan segíts nekik:
1. Autizmus spektrum zavar (autizmus spektrumzavarral élő) és érzelemszabályozás
- Érzékszervi érzékenység: Az autista gyerekek gyakran fokozott érzékenységgel reagálnak bizonyos ingerekre (pl. zaj, fény, érintés), ami túlterheltséghez vezethet, és érzelmi kitörésekben (pl. dührohamok vagy visszahúzódás) nyilvánulhat meg.
- Nehezített érzelemfelismerés: Az autista gyermekek sokszor nehezen azonosítják saját vagy mások érzelmeit, ami frusztrációt és szorongást eredményezhet.
- Rutinközpontúság: Az érzelmi stabilitásuk gyakran a rutinok és a kiszámíthatóság köré épül. A változások érzelmi túlterheltséget okozhatnak.


- Vizualizációs eszközök (pl. érzelemkártyák) használata, amelyek segítenek az érzelmek felismerésében. Ilyen például a Szívmanó kártyacsomag.
- Nyugodt környezet biztosítása és a szenzoros ingerek minimalizálása.
- Támogatás a változások kezelésében előzetes felkészítéssel (pl. napi tervek).
Szívmanó kártya
Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését
Anthony L. Scarpa és munkatársai (2013) a kutatás a kognitív viselkedésterápia (CBT) alkalmazását vizsgálták autista gyermekeknél érzelemszabályozásuk fejlesztésére. Az eredmények azt mutatták, hogy a strukturált érzelmi szabályozási technikák, például az érzelemfelismerés és a relaxációs gyakorlatok, jelentősen csökkentették a szorongást és az érzelmi kitöréseket. Gyerekeknek szóló mindfulness gyakorlatokat a Pillanatkapitány című könyvből sajátíthattok el, amely egy 10 hetes érzelemszabályozás és figyelemkontroll program.
Pillanat kapitány
Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.
2. Figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD) és érzelemszabályozás
- Impulzivitás: Az ADHD-s gyerekek gyakran nehezen kontrollálják érzelmi reakcióikat, ezért a nagy érzelmek vagy akár egy egyszerű kudarc (pl. leesett egy játék) náluk gyorsan dühkitöréshez vagy síráshoz vezethetnek.
- Frusztráció-tolerancia hiánya: Kis kudarcok vagy frusztráló helyzetek erőteljes érzelmi reakciókat válthatnak ki belőlük.
- Rugalmasság hiánya: Az ADHD-s gyerekek hajlamosak „bennragadni” egy-egy érzelmi állapotban és nehezen váltanak át más érzésekre vagy gondolatokra.
- Frusztráció a szabályok betartása miatt: Az ADHD-s gyerekek nehezen tartják be a hosszabb távú vagy összetett szabályokat, ami frusztrációhoz és érzelmi túlreakciókhoz vezethet.
- Fokozott stressz a társas helyzetekben: Az impulzivitásuk és a szabálytalan érzelmi reakcióik miatt gyakrabban kerülhetnek konfliktusba társaikkal.
Charlotte Johnston és munkatársai (2017) kutatása a szülőtréning hatékonyságát vizsgálta az ADHD-s gyermekek érzelmi impulzivitásának kezelésében. A szülők olyan technikákat tanultak, mint a pozitív megerősítés, a nyugodt reakciók fenntartása és a problémamegoldó stratégiák tanítása. Az eredmények szerint ezek a módszerek javították a gyermekek érzelmi önszabályozását.


- Adj neki rövid, világos utasításokat és nyújts érzelmi támaszt, amikor kiborul!
- Dicsérd meg, ha érzelmi önkontrollt gyakorol, hogy érezze a sikerélményt!
- Alkalmazz mozgásos technikákat! A mozgás segíthet levezetni az érzelmi túlterheltséget (pl. ugrálás, labdadobálás).
Légzőgyakorlatok vagy mozgásos technikák alkalmazása segít, hogy a gyermek megnyugodjon. Ilyeneket tanulhattok a Pillanatkapitány könyvből (10 hetes érzelemszabályozás és figyelemkontroll program) és a Szívmanó nyugikártyákból is.
Pillanat kapitány
Szívmanó nyugilégzés kártya
A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.
Lidia Zylowska és munkatársai (2015) kutatása a mindfulness-alapú technikák hatását vizsgálta az ADHD-s gyermekek érzelemszabályozására. Az eredmények azt mutatták, hogy a mindfulness-gyakorlatok (pl. mélylégzés, figyelemfókuszálási gyakorlatok) segítettek a gyermekeknek csökkenteni a dühkitöréseket és javítani az önkontrollt.
Forrás:
Anthony L. Scarpa et al. (2013) Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy for Emotional Regulation in Children with Autism Spectrum Disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders
Charlotte Johnston et al. (2017) The Role of Parent Training Programs in Managing Emotional Dysregulation in Children with ADHD, Clinical Child and Family Psychology Review
Lidia Zylowska et al. (2015) Mindfulness-Based Interventions for Emotion Regulation in Children with ADHD, Journal of Attention Disorders