Figyelemzavar, autizmus, tanulási nehézségek: Érzelmi kihívások és megoldások. – Speciális nevelési igényű gyerekek érzelemszabályozása

Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

Ha a gyermeked autizmus spektrumzavarral vagy figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral (ADHD) él az érzelemszabályozása több szempontból eltérhet a tipikusan fejlődő gyerekekétől. Az autizmussal élő gyermekek nehezebben értelmezik és fejezik ki érzelmeiket, míg az ADHD-val élő gyermekeknél gyakori az impulzív érzelemkitörés és nehezen kezelik a frusztrációt. Mi ennek az oka és hogyan segíthetsz rajta?

Miben más az autista és ADHD-s gyerekek érzelemszabályozása?

  • Az autizmus spektrumzavar és az ADHD esetében az agyi struktúrák és működések eltérései befolyásolják az érzelemszabályozást. Például a limbikus rendszer és a prefrontális kéreg (amelyek az érzelmek szabályozásáért felelnek) eltérően működhetnek. Az ADHD-s gyerekeknél a prefrontális kéreg alulműködhet. 
  • Az autizmus spektrumzavarral élő gyerekek számára az érzelmek társas kontextusban történő értelmezése nehezített, míg az ADHD-s gyerekek a túlzott impulzivitás miatt küzdhetnek a társas helyzetek kezelésével. 
  • Mindkét csoportnál gyakori a szorongás, amely tovább bonyolítja az érzelemszabályozást. 
  • Dopaminhiány: Az ADHD-s gyermekek agyában alacsonyabb lehet a dopaminszint, ami befolyásolja az önkontroll és az érzelmek szabályozásának képességét. 

Éppen ezért az érzelmek felismerése, kezelése és kommunikációja sajátos kihívásokkal járhat a sajátos nevelési igényű gyermekeknél.  Lássuk mit is tapasztalhatsz náluk és hogyan segíts nekik:

1. Autizmus spektrum zavar (autizmus spektrumzavarral élő) és érzelemszabályozás

  • Érzékszervi érzékenység: Az autista gyerekek gyakran fokozott érzékenységgel reagálnak bizonyos ingerekre (pl. zaj, fény, érintés), ami túlterheltséghez vezethet, és érzelmi kitörésekben (pl. dührohamok vagy visszahúzódás) nyilvánulhat meg.
  • Nehezített érzelemfelismerés: Az autista gyermekek sokszor nehezen azonosítják saját vagy mások érzelmeit, ami frusztrációt és szorongást eredményezhet.
  • Rutinközpontúság: Az érzelmi stabilitásuk gyakran a rutinok és a kiszámíthatóság köré épül. A változások érzelmi túlterheltséget okozhatnak. 
  • Vizualizációs eszközök (pl. érzelemkártyák) használata, amelyek segítenek az érzelmek felismerésében. Ilyen például a Szívmanó kártyacsomag.
  • Nyugodt környezet biztosítása és a szenzoros ingerek minimalizálása.  
  • Támogatás a változások kezelésében előzetes felkészítéssel (pl. napi tervek).  

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

Anthony L. Scarpa és munkatársai  (2013)  a kutatás a kognitív viselkedésterápia (CBT) alkalmazását vizsgálták autista gyermekeknél érzelemszabályozásuk fejlesztésére. Az eredmények azt mutatták, hogy a strukturált érzelmi szabályozási technikák, például az érzelemfelismerés és a relaxációs gyakorlatok, jelentősen csökkentették a szorongást és az érzelmi kitöréseket. Gyerekeknek szóló mindfulness gyakorlatokat a Pillanatkapitány című könyvből sajátíthattok el, amely egy 10 hetes érzelemszabályozás és figyelemkontroll program. 

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

2. Figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD) és érzelemszabályozás

  • Impulzivitás: Az ADHD-s gyerekek gyakran nehezen kontrollálják érzelmi reakcióikat, ezért a nagy érzelmek vagy akár egy egyszerű kudarc (pl. leesett egy játék) náluk gyorsan dühkitöréshez vagy síráshoz vezethetnek. 
  • Frusztráció-tolerancia hiánya: Kis kudarcok vagy frusztráló helyzetek erőteljes érzelmi reakciókat válthatnak ki belőlük.
  • Rugalmasság hiánya: Az ADHD-s gyerekek hajlamosak „bennragadni” egy-egy érzelmi állapotban és nehezen váltanak át más érzésekre vagy gondolatokra. 
  • Frusztráció a szabályok betartása miatt: Az ADHD-s gyerekek nehezen tartják be a hosszabb távú vagy összetett szabályokat, ami frusztrációhoz és érzelmi túlreakciókhoz vezethet. 
  • Fokozott stressz a társas helyzetekben: Az impulzivitásuk és a szabálytalan érzelmi reakcióik miatt gyakrabban kerülhetnek konfliktusba társaikkal. 

Charlotte Johnston és munkatársai (2017) kutatása a szülőtréning hatékonyságát vizsgálta az ADHD-s gyermekek érzelmi impulzivitásának kezelésében. A szülők olyan technikákat tanultak, mint a pozitív megerősítés, a nyugodt reakciók fenntartása és a problémamegoldó stratégiák tanítása. Az eredmények szerint ezek a módszerek javították a gyermekek érzelmi önszabályozását. 

  • Adj neki rövid, világos utasításokat és nyújts érzelmi támaszt, amikor kiborul!
  • Dicsérd meg, ha érzelmi önkontrollt gyakorol, hogy érezze a sikerélményt!
  • Alkalmazz mozgásos technikákat! A mozgás segíthet levezetni az érzelmi túlterheltséget (pl. ugrálás, labdadobálás).  

Légzőgyakorlatok vagy mozgásos technikák alkalmazása segít, hogy a gyermek megnyugodjon.  Ilyeneket tanulhattok a Pillanatkapitány könyvből (10 hetes érzelemszabályozás és figyelemkontroll program) és a Szívmanó nyugikártyákból is.

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.



Szívmanó nyugilégzés kártya

A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.

Lidia Zylowska és munkatársai (2015) kutatása a mindfulness-alapú technikák hatását vizsgálta az ADHD-s gyermekek érzelemszabályozására. Az eredmények azt mutatták, hogy a mindfulness-gyakorlatok (pl. mélylégzés, figyelemfókuszálási gyakorlatok) segítettek a gyermekeknek csökkenteni a dühkitöréseket és javítani az önkontrollt. 

Forrás:

Anthony L. Scarpa et al. (2013) Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy for Emotional Regulation in Children with Autism Spectrum Disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders

Charlotte Johnston et al. (2017) The Role of Parent Training Programs in Managing Emotional Dysregulation in Children with ADHD, Clinical Child and Family Psychology Review

Lidia Zylowska et al. (2015) Mindfulness-Based Interventions for Emotion Regulation in Children with ADHD, Journal of Attention Disorders

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!

Neked ajánljuk még

Dühkitörések, hiszti, szorongás: Amikor az érzelemszabályozás nehézséget okoz. – Tipikus problémák és a mögöttük álló okok.

Gyermekünk viselkedését néha nehéz megérteni. Miért hisztizik, amikor mindene megvan? Miért vannak dühkitörései, amikor az előbb még jó kedve volt? Miért szorong az oviban, amikor annyira kedves vele az óvónéni? A problémát gyakran az okozza, hogy a gyermeked nem tudja szabályozni még az érzelmeit, ezért amikor valamilyen számára kellemetlen eseményt

Tovább olvasom »
Figyelemzavar, autizmus, tanulási nehézségek: Érzelmi kihívások és megoldások. – Speciális nevelési igényű gyerekek érzelemszabályozása

Ha a gyermeked autizmus spektrumzavarral vagy figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral (ADHD) él az érzelemszabályozása több szempontból eltérhet a tipikusan fejlődő gyerekekétől. Az autizmussal élő gyermekek nehezebben értelmezik és fejezik ki érzelmeiket, míg az ADHD-val élő gyermekeknél gyakori az impulzív érzelemkitörés és nehezen kezelik a frusztrációt. Mi ennek az oka és hogyan

Tovább olvasom »