Empátia a katedrán: Az érzelmek szerepe a tanításban. – Hogyan teremthetünk érzelmileg biztonságosabb tanulási környezetet?

Panka okos diák, mégis izgul a dolgozatok előtt, ezért sokkal rosszabb eredményt ér el, mint a valós tudása.
Máté családja nehéz időszakon megy át, ezért ő is feszült, ami miatt folyton ellenáll a tanári utasításoknak.
Vili mostanában megtalálta a helyét az osztályban, jól érzi magát, ezért aktívabb az órákon is, mer kérdezni, feladatokat vállal.

A gyerekek érzelmi állapota nagyban befolyásolja a tanulási folyamatot, a teljesítményt, a pedagógus-diák kapcsolatot és az iskolai légkört egyaránt. Az érzelmek nemcsak a tanulási motivációban és a memóriában játszanak szerepet, hanem a társas kapcsolatok és az önszabályozás fejlődésében is éppen ezért fontos, hogy figyelembe vegyük a gyerekek érzéseit és segítsünk nekik megtanulni kezelni azokat.

Hogyan és mire vannak hatással az érzelmek a tanítás során?

 

 1. Az érzelmek hatása a tanulási folyamatra

  • A pozitív érzelmek például az öröm vagy az érdeklődés fokozzák a tanulási kedvet és az elköteleződést, míg a negatív érzelmek, mint a félelem vagy a szorongás gátolhatják a tanulást.
  • Az érzelmek befolyásolják a figyelmi folyamatokat is. Egy pozitív érzelmi állapot segíti a fókuszálást, míg a stressz és a szorongás csökkentheti a koncentrációt.
  • Az érzelmek erőteljesen hatnak a memória működésére. Az érzelmileg jelentős információk könnyebben megmaradnak a hosszú távú memóriában.
  • A pozitív érzelmi állapot serkenti a kreativitást és az innovatív gondolkodást, míg a stressz és a düh beszűkítheti a gondolkodást.

2. Az érzelmek szerepe a társas kapcsolatokban

  • Az empatikus, támogató pedagógus erős érzelmi kötődést alakíthat ki a diákokkal, amely elősegíti a tanulási folyamatot és a motivációt.
  • Az érzelmi intelligencia fejlesztése hozzájárul a jobb konfliktuskezeléshez, az empátiához és a csoportos együttműködéshez.
  • A pozitív érzelmek erősítik az osztályközösséget, míg a negatív érzelmek (pl. rivalizálás, kiközösítés) ronthatják az együttműködést és a tanulási hatékonyságot.

3. Az érzelmek hatása az önszabályozásra

  • Az érzelmek hatékony kezelése segíti a diákokat abban, hogy stresszes helyzetekben is helytálljanak, például dolgozatok vagy nyilvános szereplés során.
  • Az érzelmek kezelésének képessége elősegíti, hogy a diákok jobban tudják kezelni a kudarcból eredő frusztrációt, és motiváltak maradjanak.

4. Az érzelmek oktatásban betöltött hosszú távú szerepe

  • A pozitív érzelmi tapasztalatok növelik a diákok önbizalmát és hitüket abban, hogy képesek sikeresen teljesíteni.
  • Az iskolai környezetben az érzelmek megértése és kezelése olyan készség, amely egész életük során támogatja a gyerekeket, mind a szakmai, mind a magánéletükben.

Az érzelmek kezelésének tanítása (pl. empátia, érzelemszabályozás) javítja a gyermekek szociális készségeit, amelyek kulcsfontosságúak a társadalmi beilleszkedéshez. Ebben segíthet például a Pillanatkapitány könyv amely egy 10 hetes érzelemszabályozó és figyelemkontroll program.

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

5. Az érzelmek pedagógiai szempontból való felhasználása

  • A dicséret és az elismerés pozitív érzelmeket vált ki, ami javítja a gyerekek motivációját és önbizalmát.
  • A támogató tantermi környezet elősegíti a tanulási folyamatot, mivel csökkenti a diákok szorongását.
  • A tananyag érzelmi szempontból történő feldolgozása (pl. történetek, drámajáték) erősíti a tanulók elköteleződését.

6. Kihívások és figyelmeztetések

  • A túlzott elvárások, a teljesítménykényszer és a nem megfelelő pedagógiai megközelítések negatív érzelmi hatásokat eredményezhetnek.
  • A pedagógusoknak figyelembe kell venniük, hogy minden gyermek egyedi érzelmi háttérrel és szükségletekkel rendelkezik.

Hogyan teremthet egy pedagógus érzelmileg biztonságosabb tanulási környezetet és mit tehet a szülő?

Az érzelmileg biztonságos tanulási környezet megteremtése a pedagógus és a szülő közös feladata, amely megkönnyíti a gyermekek tanulását, növeli a motivációt és elősegíti a a gyerekek érzelmi stabilitását is.

Hogyan teremthet érzelmileg biztonságos környezetet a pedagógus?

1. Az első lépés a bizalmas tanár-diák kapcsolat kialakítása:

  • Hallgasd meg a diákokat türelemmel, ítélkezés nélkül! Kérdezd meg, hogyan érzik magukat, és vedd figyelembe a véleményüket!
  • Adj mindenkinek személyes figyelmet, hogy érezze, fontos számodra!

2. Fontos a pozitív osztálylégkör megteremtése is.

  • Támogasd az elfogadó közeg kialakítását! Hangsúlyozd, hogy az osztályterem egy olyan hely, ahol mindenki véleménye és érzései értékesek.
  • Bátorítsd a diákokat, hogy szabadon beszéljenek érzéseikről, problémáikról.
  • Szervezz csoportos tevékenységeket, amelyek erősítik a csapatszellemet és a társas támogatást.

3. Legyenek a szabályok tisztességesek és következetesek!

  • Alakíts ki egyértelmű szabályokat, és ezek betartását következetesen, de emberségesen kérd számon!
  • A kiszámítható tanári viselkedés csökkenti a gyerekek szorongását.

4. Támogasd a gyerekeket pozitív megerősítéssel és dicsérettel!

  • Koncentrálj a diákok erőfeszítéseire és fejlődésére, ne csak az eredményeikre!
  • Használj gyakran dicséretet, de legyen az őszinte és konkrét (pl. „Nagyon jó ötlet volt, hogy így oldottad meg a feladatot!”).

5. Tanítsd meg a gyerekeket azt érzelemszabályozásra!



  • Mutass példát arra, hogyan lehet nehéz érzelmeket kezelni.

Taníts légzési gyakorlatokat a gyerekeknek a stressz kezelésére! (ilyeneket tanulhatsz meg a Pillanatkapitány című könyvből)

6. Hangsúlyozd, hogy mindenki más-más képességekkel és erősségekkel rendelkezik, és ezt értékeld is.

Mit tehetsz szülőként?

1. Szülőként az első és legfontosabb feladatod az érzelmi támogatás biztosítása

  • Hallgasd meg a gyermekedet türelemmel és vedd komolyan az érzéseit!
  • Adj neki teret, hogy megoszthassa a problémáit anélkül, hogy ítélkeznél vagy túlságosan kritikus lennél!

2. Tanítsd meg gyermekedet az érzelmek kezelésére!

  • Segíts a gyermeknek szavakat találni az érzéseire (pl. „Úgy látom, most szomorú vagy. Jól gondolom?”).
  • Bátorítsd arra, hogy keressen megoldásokat az érzelmi nehézségekre.
  • Használjatok játékos módszereket pl. Szívmanó kártyákat az érzelmi intelligencia fejlesztésére.

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

Szívmanó nyugilégzés kártya

A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.

3. Alakíts ki támogató otthoni légkört!

  • Az otthonotok legyen olyan hely, ahol a gyermek megnyugodhat és feltöltődhet.
  • Próbáld minimalizálni a reggeli feszültséget, hogy pozitívabban induljon az iskolai nap.

4. Működj együtt a pedagógusokkal!

  • Tarts kapcsolatot a pedagógusokkal és szükség esetén ossz meg velük fontos információkat a gyermeked érzelmi állapotáról.
  • Dolgozzatok közösen a megoldásokon, ha érzelmi problémák merülnek fel.

5. Csökkentsd a tanulási nyomást!

  • Ne helyezz túl nagy hangsúlyt a teljesítményre, és értékeld a gyermek erőfeszítéseit.
  • Támogasd a gyermek kiegyensúlyozott időbeosztását, amelyben jut idő pihenésre és játékra is.

6. Fontos a példamutatás is

Mutass jó példát arra a gyermekednek, hogyan kezeled a saját érzelmeidet megfelelő módon, hiszen a gyermek a példádból tanul a legtöbbet.

Pedagógusként empatikus hozzáállással, tisztességes szabályokkal és a pozitív kapcsolatok elősegítésével, szülőként az érzelmi támogatás biztosításával, a stressz csökkentésével és a tanárokkal való együttműködéssel tehetünk a legtöbbet a gyerekek érzelmi kontrolljának fejlődésért. Ez a két tényező együtt egy olyan támogató hálót hoz létre, amely segíti a gyermeket abban, hogy érzelmileg kiegyensúlyozottabb és tanulásra nyitottabb legyen.

Források:

Kriston Pálma és Pikó Bettina (2018). „Érzelemszabályozás és figyelemkontroll középiskolások körében.” Neveléstudomány: Oktatás, Kutatás, Innováció, 6(4), 83–94.

Jámbori Szilvia, Kőrössy Judit és Szabó Éva (2019). „A reziliencia, az énhatékonyság és az iskolai kötődés szerepe a szándékos önszabályozás folyamatában.” Magyar Pedagógia, 119(1), 75–94.

Miklósi Mónika és munkatársai (2013). „A kognitív érzelemszabályozó mechanizmusok és a szülői én-hatékonyság összefüggései.” Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológia Tanszék.

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!
Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

Neked ajánljuk még

Empátia a katedrán: Az érzelmek szerepe a tanításban. – Hogyan teremthetünk érzelmileg biztonságosabb tanulási környezetet?

Panka okos diák, mégis izgul a dolgozatok előtt, ezért sokkal rosszabb eredményt ér el, mint a valós tudása. Máté családja nehéz időszakon megy át, ezért ő is feszült, ami miatt folyton ellenáll a tanári utasításoknak.Vili mostanában megtalálta a helyét az osztályban, jól érzi magát, ezért aktívabb az órákon is, mer

Tovább olvasom »
Szorongás az iskolában: Hogyan segíthet a pedagógus? – A szorongás jeleinek felismerése és a szorongó diákok támogatása

Az iskolai szorongás sajnos egyre több gyereket érint és sok esetben nem könnyű észrevenni a jeleit. Lehet, hogy egy gyerek rendszeresen gyomorfájásra vagy fejfájásra panaszkodik és orvoshoz viszik, kerüli az iskolai feladatokat és úgy gondolják, csak lustaságból teszi ezt, túlzottan izgul dolgozatok előtt vagy szokatlanul visszahúzódóvá válik és mindezt tanulási

Tovább olvasom »
„Miért sír a Peti?” – Érzelmek felismerése az óvodában. – Gyakorlati tippek az óvodapedagógusoknak a gyerekek nonverbális jelzéseinek és érzelmeinek megértéséhez.

Az egyik kisgyermek minden reggel sír, amikor a szülei elmennek, a másik sírva fakad, mert nem úgy sikerült a rajza, ahogyan szerette volna, a harmadik dühösen lökdös másokat, ha zavarják játék közben. Ahhoz, hogy óvodapedagógusként ezeket a helyzeteket kezelni tudd, különösen fontos megtanulni felismerni a gyermekek érzelmeit és segíteni a

Tovább olvasom »