Digitális világ, digitális érzelmek: Érzelmi intelligencia a 21. században. – A közösségi média és az online tér hatása az érzelemszabályozásra.

Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

A legfrissebb, 2022-es kutatások szerint a 8–15 éves magyar gyerekek átlagosan napi közel 4 órát töltenek okostelefonjuk használatával. Sok szülő amiatt aggódik, hogy emiatt nem mozog eleget a gyerek vagy nem tölt elég időt a tanulással pedig valójában valami egészen más miatt kéne. A digitális eszközök ilyen mértékű használata ugyanis nagy hatással van a gyerekek érzelemszabályozására.

Mit is okoz pontosan?

1. Kapkodás, impulzivitás, meggondolatlanság: Az online világban a válaszok és reakciók azonnaliak, ami hozzájárulhat a gyors érzelmi impulzusokhoz. A közösségi média, az üzenetküldő alkalmazások és más digitális platformok arra ösztönözhetik a gyerekeket, hogy gyorsan reagáljanak, néha anélkül, hogy időt hagynának az érzelmek feldolgozására.

A gyors reakciók növelhetik az impulzivitást és felületesebbé tehetik az érzelemszabályozást, mivel az emberek (különösen a gyerekek és serdülők) nem mindig tanulják meg a gondolkodás és az érzelmi reakcióik átgondolásának fontosságát.

2. Önértékelési problémák: A közösségi média a folyamatos összehasonlítást és az ideálizált képek fogyasztását ösztönzi. Ez hatással van az önértékelésre és az érzelmek kezelésére, mivel a gyerekek hajlamosak arra, hogy külső elismerésre és pozitív visszajelzésekre építsenek. Mindez szorongást, stresszt és alacsonyabb érzelemszabályozási képességet eredményezhet. A negatív kommentek és/vagy a figyelem hiánya erősítheti a negatív érzelmi reakciókat is.

Ezeket a veszélyeket ellensúlyozandó fontos, hogy a gyermekek önbizalma megfelelően támogatva legyen, ebben segítenek a különféle korosztályok számára kifejlesztett Önbizalom kézikönyvek is. 

Önbizalom könyvek

Az önbizalom készségét egész életünk során fejleszthetjük, azonban csak a gyermekkorban megszerzett önbizalom az, ami megalapozza azokat a tapasztalásokat, sikerélményeket, amikre a gyermek későbbi személyisége, egészséges önképe épül majd.

3. Túlstimuláció és figyelemzavar: A folyamatos digitális ingerek (játékok, videók, értesítések, közösségi médiás aktivitás) figyelemzavar és koncentrációs problémákat okozhatnak. Ez megnehezíti a gyerekek és fiatalok számára a stresszes helyzetekkel való hatékony megküzdést, mivel az érzelemszabályozás gyakran összefonódik a figyelem fenntartásával. A túlingerlés csökkentheti a gyerekek és fiatalok képességét, hogy hosszabb ideig fókuszáljanak vagy feldolgozzák az érzelmeiket, ami a mentális egészségre és a szociális készségekre is hatással van.

4. A valódi érzelemkezelés hiánya: Az online kapcsolatok sok esetben kevesebb valódi érzelmi interakcióval rendelkeznek, mint a személyes kapcsolatok. Az online kommunikációban gyakran hiányzik a nonverbális jelzések (testbeszéd, arckifejezések) olvasása, ami nehezíti az empátiát és az érzelemszabályozás tanulását.

A gyerekek és fiatalok, akik túlságosan függővé válnak az online világtól, nehezebben tanulják meg, hogyan kezeljék a valós életbeli érzelmi kihívásokat, mivel az online térben az érzelmi reakciók sokszor könnyen elkerülhetők vagy manipulálhatók.

Az érzelmek kifejezése és kezelése akkor is nagyon fontos, ha nincsnek a digitális veszélyeknek kitéve, ami napjainkban szinte elképzelhetetlen.  Éppen ezért az érzelemszabályozás kialakításában segítő eszközök lehetnek mind a kamaszok és szüleik számára a Mindfulness kártyák. 

50 tudatos jelenlét gyakorlat, amely segít:

  • a stresszkezelésben,
  • az érzelemszabályozásban,
  • a rágódás, agyalás leállításában,
  • a tudatosság és az önismeret fejlesztésében,
  • és a mindennapi belső béke megteremtésében.

Ugyanakkor az érzelmek kifejezése és szabályozása, már egészen kicsi gyereknél fejleszthető terület amiben segítő eszközök lehetnek a Szívmanó kártyák és egy 10 hetes érzelemszabályozó és figyelemkontroll program a Pillanatkapitány könyv is. 

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

5. Izolációérzés: A digitális világ lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek elkerüljék a valós, szociális interakciókat. Ha a gyerekek és serdülők túl sok időt töltenek egyedül a képernyők előtt, nem tanulják meg kezelni azokat az érzelmi reakciókat, amelyek a társas helyzetekben jelentkeznek. Az online interakciók során tapasztalt izoláció érzelmi problémákhoz is vezethet, például szorongáshoz, depresszióhoz és a társas kapcsolatok iránti érdeklődés csökkenéséhez.

6. Online bántalmazás (cyberbullying): A cyberbullying súlyos érzelmi következményekkel járhat, mivel az online bántalmazás sokkal nehezebben észlelhető, és az áldozatoknak kevesebb lehetőségük van arra, hogy kezeljék a helyzetet vagy kifejezzék érzéseiket. A cyberbullying növeli az érzelmi megterhelést, szorongást és depressziót, amelyek hosszú távon kihatással vannak a gyerekek és fiatalok érzelemszabályozó képességére, valamint a mentális egészségükre.

7. Még több hiszti: Konok és társai (2024) a digitális eszközök alkalmazásának hatását vizsgálta a gyermekek érzelemszabályozására. Az eredmények azt mutatták, hogy ha a szülők digitális eszközöket adnak a hisztiző gyereküknek, az nem segíti a hiszti kezelését, hanem inkább súlyosbítja az érzelemszabályozási problémákat.

A digitális világ lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek elkerüljék a valódi, személyes társas érintkezéseket. Ha a gyerekek és serdülők túl sok időt töltenek egyedül a képernyők előtt, nem tanulják meg kezelni azokat az érzelmi reakciókat, amelyek a társas helyzetekben jelentkeznek.

Az online világ negatív hatásainak kezelése és a gyerekek érzelemszabályozásának támogatása érdekében fontos tudatosan és kiegyensúlyozott módon beépíteni néhány gyakorlatot a mindennapi életbe:



1. Korlátozott képernyőidő és digitális detox Állítsunk be napi képernyőidő-korlátokat, és biztosítsunk rendszeres „digitális detox” időszakokat (pl. hétvégén, vacsoraidőben), hogy a gyerekek ne érezzék úgy, hogy az online tér az egyetlen módja az érzelmeik kifejezésének.

2. Erősítsük a valós interakciókat! Tartsunk rendszeres, offline családi időt, közös játékokat vagy beszélgetéseket, hogy erősítsük a gyerekek érzelmi kötődését és fejlesszük a szociális készségeiket.

3. Példamutatás a szülők részéről A gyerekek a szülők viselkedését modellezik, ezért ha a szülők tudatosan szabályozzák az online jelenlétüket és megfelelő módon kezelik az érzelmeiket, a gyerekek is könnyebben elsajátítják ezt a készséget. 

Legyünk példák abban, hogyan kezeljük az online ingereket, például az érzelmi reakcióinkat a közösségi médián vagy hogyan beszélgetünk a digitális stresszről. Mutassuk meg a gyerekeknek, hogy az érzelmek kifejezése és kezelésének nem szükséges mindig online történnie.

4. Támogassuk az érzelmi beszélgetéseket! Az online tér gyakran megnehezíti az érzelmek kifejezését, de a beszélgetés és az érzelmek kifejezése segít a gyerekeknek jobban megérteni és kezelni azokat. 

Minden nap szánjunk időt arra, hogy beszélgessünk a gyerekekkel az érzéseikről, akár online élményeikről, akár személyes tapasztalataikról. A szülők nyitottsága és figyelme segít a gyerekeknek abban, hogy megtanulják kezelni az érzelmeiket és megbirkózni a negatív hatásokkal.

5. Tanítsuk meg a digitális és érzelmi határok kezelését A gyerekeknek tudniuk kell, hogyan állítsanak fel egészséges határokat az online világban, hogy megőrizzék érzelmi jólétüket, ezért segítsünk a gyerekeknek felismerni, amikor egy online interakció vagy egy alkalmazás negatívan befolyásolja az érzelmeiket, és támogassuk őket abban, hogy korlátozzák a hasonló élményeket. Használjunk olyan technikákat, mint a pihenésre való szüneteltetés, a közösségi média fiókok ideiglenes szüneteltetése vagy az online bántalmazás elleni megelőző intézkedések!

6. Digitális és érzelmi oktatás Az érzelmi intelligencia és az online világ tudatos használata a gyerekek számára hosszú távon segít, hogy jobban megértsék saját érzelmeiket és kezeljék az online ingereket. 

Oktassuk a gyerekeket a digitális világról, az online bántalmazás veszélyeiről és az érzelmeik kezelésének fontosságáról. Használjunk játékokat, könyveket és más oktatási eszközöket, hogy tanítsuk meg nekik az érzelemszabályozást az online környezetben is.

7. Segítsünk a szociális készségek fejlesztésében A szociális készségek erősítése segíti a gyerekeket abban, hogy jobban kezeljék az online világban tapasztalt érzelmi hatásokat, és jobban érezzék magukat az offline interakciók során is.  Ösztönözzük a gyerekeket, hogy vegyenek részt közösségi programokban, csapatjátékokban, sportban vagy más olyan tevékenységekben, ahol fejleszthetik a szociális készségeiket és az érzelemszabályozásukat!

8. Tartsuk szem előtt a gyerekek egyéni szükségleteit! Figyeljük meg, hogyan reagál a gyerek az online világra, és alkalmazzunk egyedi megközelítéseket az érzelemszabályozás fejlesztésére, legyen szó egyéni határokról, digitális szünetekről vagy más támogató intézkedésekről.

A digitális világ negatív hatásainak csökkentése érdekében fontos, hogy szülőként aktívan támogassuk a gyerekek érzelemszabályozását. A képernyőidő korlátozása, a valódi kapcsolatok erősítése, a digitális és érzelmi határok tudatos kezelése, valamint az érzelmi beszélgetések segítenek abban, hogy a gyerekek megtanulják megfelelően kezelni az online világ hatásait, és egészséges módon szabályozzák érzelmeiket.

A digitális eszközök hatásait az érzelemszabályozásra több kutatás is vizsgálta. Íme három jelentős tanulmány:

Forrás:

https://nmhh.hu/cikk/243740/Napi_4_orat_jatszik_a_gyermek_a_telefonjaval_Veled_mennyit

Konok Veronika, Caroline Fitzpatrick (2024) A digitális eszközök hatása a gyermekek érzelemszabályozására, Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry

Martinka Dia (2024) Az okoseszközök hatása a gyerekek viselkedésére, Hajraegeszseg.hu

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!

Neked ajánljuk még

Digitális világ, digitális érzelmek: Érzelmi intelligencia a 21. században. – A közösségi média és az online tér hatása az érzelemszabályozásra.

A legfrissebb, 2022-es kutatások szerint a 8–15 éves magyar gyerekek átlagosan napi közel 4 órát töltenek okostelefonjuk használatával. Sok szülő amiatt aggódik, hogy emiatt nem mozog eleget a gyerek vagy nem tölt elég időt a tanulással pedig valójában valami egészen más miatt kéne. A digitális eszközök ilyen mértékű használata ugyanis

Tovább olvasom »
Boldogabb felnőttkor: Az érzelmileg intelligens gyerek előnyben. – Hogyan segíti a jó érzelemszabályozás a sikeres felnőttkort?

Azt szeretnénk, ha gyermekünk boldog, kiegyensúlyozott felnőtté válna, aki olyan munkát végez, amit szeret, aki el tudja tartani magát, párt talál, családot alapít, gyermekeket nevel. Egészséges és elégedett. De vajon hogyan válik ilyenné? Mit tehetünk érte, hogy ezt elérje? Sokan azt hiszik, hogy elsősorban a gyerekek szellemi képességeinek fejlesztésére van

Tovább olvasom »
Érzelemszabályozás és mentális egészség: Befektetés a jövőbe. – Az érzelemszabályozás hosszú távú hatásai a mentális egészségre.

Felnőttkorunkban számos nehézséggel nézünk szembe az életünkben: munkahelyi konfliktusok, elbocsátás, anyagi nehézségek, párkapcsolati problémák, családi gondok… Mindezek az élet természetes részei, mégis vannak akik képesek higgadtan és erősen helytállni ezekben a helyzetekben, mások viszont szorongani kezdenek, kiborulnak, összetörnek a nehézségek súlya alatt. Mi a különbség a két csoport között? Lelki

Tovább olvasom »