Azt szeretnénk, ha gyermekünk boldog, kiegyensúlyozott felnőtté válna, aki olyan munkát végez, amit szeret, aki el tudja tartani magát, párt talál, családot alapít, gyermekeket nevel. Egészséges és elégedett. De vajon hogyan válik ilyenné? Mit tehetünk érte, hogy ezt elérje?
Sokan azt hiszik, hogy elsősorban a gyerekek szellemi képességeinek fejlesztésére van szükség ahhoz, hogy sikeresek legyenek a tanulmányaikban, majd később a munkájukban, azonban nagyon sok magas végzettségű ember van, aki boldogtalan, aki nem képes megfelelő párkapcsolatot kialakítani, aki szorong és stresszes. Miért van ez?
Mert a boldog felnőttkorhoz valami másra is szükség van: az érzelmi intelligencia fejlesztésére és a megfelelő érzelemszabályozás elsajátítására.
Miért fontos a megfelelő érzelemkontroll kialakítása már gyerekkorban?
1. Mert a megfelelő érzelemszabályozási készségek csökkentik a szorongás, depresszió és más mentális betegségek kialakulásának kockázatát. Azok a gyerekek, akik megtanulják az érzelmeiket kezelni, képesek lesznek a stresszhelyzeteket higgadtabban kezelni, ami alapvető a mentális jóllét szempontjából.
2. Mert az érzelemszabályozás segíti az empátia kialakulását, amely elengedhetetlen az egészséges kapcsolatokhoz. Az érzelmek megfelelő kezelése hozzájárul a konfliktusok békés megoldásához és az együttműködéshez, ami társaságkedvelővé és megbízhatóvá teszi az embert.
3. Mert az érzelemszabályozás fejleszti az önfegyelmet és a figyelemirányítást, ami javítja az iskolai és szakmai eredményeket is. A kitartás és a problémamegoldó képesség alapját képezi az érzelmek kezelésének képessége, hiszen ez az, ami segít a célok elérésében.
4. Az érzelmek kiegyensúlyozott kezelése megakadályozza az impulzív döntéseket, és elősegíti a hosszú távú gondolkodást. A megfelelő érzelemszabályozás lehetővé teszi, hogy a gyerekek és később a felnőttek reálisabban mérlegeljék a lehetőségeket.
Mischel et al. (1989) híres pillecukor kísérletében azt találta, hogy azok a gyerekek, akik képesek voltak késleltetni az azonnali jutalmat (pl. vártak egy plusz édességre, ha képesek voltak várni), hosszú távon jobban teljesítettek az iskolában, alacsonyabb volt a stressz-szintjük és jobban kezelték az élet kihívásait. Az érzelemszabályozás tehát közvetlen hatással volt a felnőttkori sikerességre és boldogságra.
5. Az érzelmek kezelésének képessége segít abban, hogy a gyerekek jobban megértsék és elfogadják önmagukat. Ez növeli az önbizalmukat és képessé teszi őket arra, hogy kihívásokkal szembesüljenek anélkül, hogy alulértékelnék magukat.
6. Az érzelemszabályozás segít a kudarcokból való felállásban, ami kulcsfontosságú a felnőttkori sikerhez és hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek könnyebben küzdjenek meg a stresszel és a változásokkal.
Hogyan segíthetjük gyermekeinket az érzelemszabályozás fejlesztésében?
1. Tanítsuk meg az érzelmek felismerését és megnevezését!
Néhány játékos módszer, ahogyan ezt megteheted:
- Érzelem-arckifejezés memóriajáték: Készítsetek kártyákat különböző érzelemkifejezéseket mutató arcokkal (pl. boldog, szomorú, mérges, meglepett). A játék célja, hogy a gyerekek megtalálják az azonos érzelemkifejezéseket mutató párokat.
- Érzelem-szobor játék: A gyerekeknek fel kell venniük egy adott érzelem (pl. boldog, dühös, ijedt) testtartását vagy arckifejezését, mint egy „szobor”. A többieknek ki kell találniuk, milyen érzelmet ábrázolnak.
- Érzelem-dobókocka: Készítsetek egy nagy dobókockát, amelynek minden oldalán egy érzelem van (pl. „boldog”, „szomorú”, „izgatott”). A gyerek dob a kockával, majd el kell mesélnie vagy el kell játszania egy történetet, ami ahhoz az érzelemhez kapcsolódik.
2. Nyújtsunk érzelmi támogatást: Hallgassuk meg a gyerekeket, és biztosítsuk őket arról, hogy minden érzésük érvényes, de nem minden viselkedés helyénvaló. A kisebb, óvodás vagy bölcsődés korú gyerekek gyakran még nehezen fejezik ki mit éreznek, nekik segíthet, ha közösen lerajzoljuk mi történt velük, elbábozzuk az egyes jeleneteket vagy kártyákon mutathatja meg, hogyan érzi magát (erre a Szívmanó kártyákat is használhatjátok)
Szívmanó kártya
Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését
3. Használjunk játékokat és történeteket: Segíthetjük az érzelemszabályozás tanulását mesékkel vagy szerepjátékokkal is. Például eljátszhattok olyan jeleneteket, amik neki gondot okoznak az óvodában vagy belebújhat olyan emberek bőrébe, akiket nehezen ért meg (pl. az óvónéni vagy egy társa, akivel konfliktusa volt)
4. Taníts neki légzőgyakorlatokat vagy mindfulnesst! Ezek segítenek kontrollérzést nyerni a saját testi reakciói és a környezete felett, ezáltal pedig megtanítják őt az érzelemkontrollra is (a mindfulnesst elsajátíthatjátok a Pillanatkapitány című könyvből is, amely egy 10 hetes érzelemszabályozás és figyelemkontroll program), valamint a Szívmanó nyugilégzés kártyákból is húzhattok hasznos gyakorlatokat.
Pillanat kapitány
Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.
Szívmanó nyugilégzés kártya
A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.
Azok a gyerekek, akiknek fejlettebb az érzelemszabályozásuk, általában boldogabbak és sikeresebbek, mert képesek hatékonyan kezelni a kihívásokat, a stresszt és az érzelmi megterhelést, és ez segít nekik elérni a céljaikat és fenntartani mentális jólétüket.
Hogyan működik ez pontosan?
1. Jobb stresszkezelés és mentális ellenállóképesség A fejlettebb érzelemszabályozás segíti a gyerekeket abban, hogy hatékonyabban kezeljék a stresszes helyzeteket, anélkül, hogy azok túlzottan megviselnék őket. A stressz kezelésének képessége növeli a mentális ellenállóképességet, így a gyerekek könnyebben megbirkóznak a nehézségekkel, és nem adják fel gyorsan. Ez a képesség segít az élet számos területén, például a tanulásban és később a munkahelyi kihívások kezelésében.
2. Magasabb önértékelés és önbizalom Az érzelmek felismerése és kezelése lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy jobban megértsék önmagukat, ami javítja önértékelésüket és önbizalmukat. Az erős önbizalom pedig segít a gyerekeknek abban, hogy bátran vállaljanak új kihívásokat, képesek legyenek megküzdeni a kudarcokkal, és pozitív módon reagáljanak a kritikákra.
3. Jobb társas kapcsolatok Az érzelmi intelligencia és a megfelelő érzelemszabályozás segít a gyerekeknek abban, hogy könnyebben kezeljék a társas interakciókat, és megértsék mások érzéseit. A jó kapcsolatok kulcsfontosságúak mind a boldogság, mind a siker szempontjából. Az érzelmileg intelligens gyerekek empatikusak, figyelmesek és képesek elkerülni a konfliktusokat így erősebb baráti és családi kötelékeket alakíthatnak ki.
4. Magasabb iskolai teljesítmény Azok a gyerekek, akik képesek kezelni a frusztrációt és a szorongást, jobban teljesítenek az iskolai feladatokban. A jobb érzelemszabályozás segíti a figyelem fenntartását és az impulzusok kontrollálását, ami javítja a tanulási teljesítményt és a problémamegoldó készségeket is.
5. Jobb döntéshozatal Az érzelemszabályozás segít a gyerekeknek, hogy higgadtabban és racionálisabban hozzák meg döntéseiket, valamint csökkenti az impulzív döntéshozatal előfordulását és lehetővé teszi, hogy a gyerekek mérlegeljék a hosszú távú következményeket mielőtt cselekednek. Ez hozzájárul a tudatos döntéshozatali képességükhöz és elősegíti a jövőbeli sikerüket.
6. Könnyebb alkalmazkodás a változásokhoz A gyerekek, akik jobban szabályozzák érzelmeiket, könnyebben alkalmazkodnak a változásokhoz és az új helyzetekhez. Az érzelmi rugalmasság lehetővé teszi számukra, hogy nyitottabbak legyenek az új tapasztalatokra, miközben kevésbé érzik túlterheltnek magukat.
7. A boldogság hosszú távú fenntartása Az érzelmek helyes kezelése és a negatív érzelmek feldolgozása segít abban, hogy a gyerekek stabilabbak és boldogabbak legyenek, mivel nem hagyják, hogy az érzelmi megterhelés negatívan befolyásolja őket. Az érzelemszabályozás elsajátítása hozzájárul a lelki egészség fenntartásához és a pozitív gondolkodásmód kialakításához, amely segíti őket abban, hogy hosszú távon is elégedettek legyenek az életükkel.
Forrás:
Mischel et al. (1989): Delay of Gratification in Children, Science 244/4907
Eisenberg & Morris (2002): Children’s Emotion Regulation and Its Relation to Empathy and Social Functioning, Social Development 11/1
Tugade & Fredrickson (2004): Resilient Individuals Use Positive Emotions to Bounce Back from Negative Emotional Experiences, Journal of Personality and Social Psychology