Konfliktuskezelés az osztályteremben: Érzelmi intelligencia a gyakorlatban. – Konstruktív konfliktuskezelési stratégiák a diákok számára.

Jó lenne, ha a gyerekek megtanulnák higgadtan kezelni a konfliktusaikat. Sajnos azonban a legtöbb iskolában, óvodában napi szinten tapasztalhatunk vitákat, veszekedéseket vagy akár verekedést is. Hogyan változtathatunk ezen?

Ádám és Bence rajzórán egymás mellett ülnek. Bence, aki bizonytalan a saját rajztudásában és gyakran érzi magát kevésbé ügyesnek a társainál, látja, hogy Ádám dicséretet kap a tanártól a rajzáért.

Kicsit később Ádám véletlenül hozzáér Bence ceruzatartójához, ami leesik az asztalról.

Bence (dühösen): „Hagyjál már békén! Mindig csak zavarsz, mert azt hiszed, te vagy a legjobb!”
Ádám (meglepődve): „Nem akartam! Csak véletlen volt…”
Bence (gúnyosan): „Persze, mindig ez van! Véletlenül mindig lelököd a cuccomat!” – majd dühösen meglöki Ádámot, aki viszonozza a lökést és végül veszekedés lesz belőle.


Bence önértékelése alacsony és frusztrációját Ádámon vezeti le, mert úgy érzi, ő mindig háttérbe szorul. Az agresszió nem magáról a ceruzatartóról szól, hanem Bence belső bizonytalanságáról. Ha érzelmileg intelligensebb lenne, felismerhetné az érzéseit („Zavar, hogy Ádám jobban rajzol nálam, és úgy érzem, engem nem vesznek észre”), és nem támadással reagálna.

De nézzük meg, mi történne, ha Bence magasabb fokú érzelmi intelligenciával rendelkezne!

Ádám és Bence rajzórán egymás mellett ülnek. Bence, aki bizonytalan a saját rajztudásában, és gyakran érzi magát kevésbé ügyesnek a társainál, látja, hogy Ádám dicséretet kap a tanártól a rajzáért.

Kicsit később Ádám véletlenül hozzáér Bence ceruzatartójához, ami leesik az asztalról.

Bence (kissé feszülten, de próbál higgadt maradni): „Ó, megijedtem! Amúgy is most a rajzra próbálok figyelni, és most még ez is.”
Ádám (bocsánatkérően): „Sajnálom, tényleg nem akartam, hogy így történjen.”
Bence (nyugodtabban): „Semmi baj, csak szeretnék nagyon jót rajzolni és zavar, hogy nem megy”

Ádám: „Teljesen megértem, Bence. Ha segíthet valami, szívesen megmutatom, hogyan csinálom én, vagy segítek, ha kell!”

Bence (mosolyogva): „Köszönöm, tényleg jól jönne!”

Mi történt itt?

Bence érzelmileg intelligensebben reagál, felismeri és kifejezi a saját érzéseit („megijedtem”), anélkül, hogy agresszívan támadná Ádámot. Ahelyett, hogy dühből reagálna, nyíltan beszél a problémájáról, és így képes kezelni a helyzetet. Ádám pedig empatikusan reagál, támogatva Bencét.

Az érzelmi intelligencia kulcsszerepet játszik az iskolai konfliktuskezelésben, mivel segíti a diákokat és a pedagógusokat az érzelmek felismerésében, megértésében és kezelésében, ez pedig alapvető a hatékony problémamegoldáshoz és a harmonikus társas kapcsolatok fenntartásához. Hogyan hat az érzelmi intelligencia az iskolai konfliktuskezelésre?

 1. Az érzelmi intelligencia fejlesztése segíti a diákokat és pedagógusokat abban, hogy felismerjék és azonosítsák saját érzelmeiket (pl. düh, frusztráció), mielőtt ezek kirobbannának egy konfliktusban.

Az érzelmek megfelelő kezelése (pl a düh kontrollálása) pedig lehetővé teszi, hogy a konfliktus ne eszkalálódjon, hanem konstruktívan kezelhető maradjon. A Szívmanó kártyák sokat segíthetnek az érzelmek megfelelő elsajátításában.

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

2. Az empátia segít mások érzelmeinek felismerésében és megértésében. Segíti a gyerekeket abban, hogy közösen találjanak megoldást a konfliktusra, miközben figyelembe veszik egymás érzéseit és érdekeit.

3. A hatékony kommunikáció többféle módon is segíthet. Ha a gyerekek megtanulják szavakba önteni az érzéseiket és szükségleteiket, ami csökkenti a félreértésekből fakadó konfliktusok esélyét. Emellett pedig fontos, hogy a konfliktusban résztvevők tisztelettel és nyitottsággal beszéljenek egymással, ami javítja a problémák megoldásának hatékonyságát.

4. Az érzelmi intelligencia fejlesztése támogatja a megoldásközpontú hozzáállást is. Segítségével a diákok és pedagógusok képesek a konfliktushelyzetekben a megoldásokra összpontosítani egymás hibáztatása helyett. Az érzelmi intelligencia emellett segíti a kreatív és innovatív megoldások megtalálását, amelyek mindkét fél számára elfogadhatóak.

5. A magasabb érzelmi intelligencia segít a jobb iskolai légkör kialakításában és közösség formálásában is. Az osztályban csökkenhet a konfliktusok száma mivel a diákok jobban képesek együttműködni, megérteni egymást és empatikusan reagálni. Az érzelmileg intelligens tanulók és tanárok harmonikusabb és támogatóbb iskolai közösséget építhetnek, amelyben a konfliktusok kevésbé gyakoriak és gyorsabban megoldhatók. A Pillanatkapitány program segít a gyerekeknek megtanulni az érzelmeik kontrollját és ezáltal azt, hogyan kezeljék a konfliktusaikat könnyebben.

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

6. A pedagógus érzelmi intelligenciája mintát nyújt a diákoknak arra, hogyan kezeljék saját érzelmeiket és oldják meg a konfliktusokat. Egy érzelmileg intelligens tanár olyan osztálytermi környezetet hoz létre, amelyben a diákok biztonságban érzik magukat, és hajlandóak megosztani érzéseiket és problémáikat.



7. Hosszú távon az érzelmi intelligencia fejlesztése során a diákok olyan készségeket sajátítanak el, amelyek nemcsak az iskolai konfliktusok kezelésében, hanem az élet más területein is hasznosak lesznek. Az érzelmek megfelelő kezelése csökkenti a stresszt és a szorongást, ami pozitívan hat a tanulmányi eredményekre, az általános jóllétre és a gyerekek mentális egészségére is.

Hogyan segíthetünk a gyerekeknek a konfliktuskezelés elsajátításában az iskolában játékos módon? Következzen 8 játékos módszer, amit kipróbálhattok az iskolában:

1. Érzelemkör – gyakorlat

Cél: Az érzelmek felismerése és megosztása.
Hogyan működik? A gyerekek körben ülnek, és megosztják, milyen érzelmeket éreznek egy adott konfliktushelyzetben. A pedagógus segít nekik szavakba önteni az érzéseiket, és megérteni egymás érzelmeit.

2. Mi lenne, ha? –  szerepjáték

Cél: A konfliktushelyzetek újragondolása.
Hogyan működik? A pedagógus egy konfliktushelyzetet mutat be (pl. két gyerek egyszerre akar egy játékot használni), és a gyerekek különböző megoldási lehetőségeket játszanak el. A végén megbeszélik, melyik megoldás volt a legjobb és miért.

3. Barátság-híd építése

Cél: Az együttműködés fejlesztése.
Hogyan működik? A gyerekek párban dolgoznak, és együtt építenek egy „hidat” papírból, pálcikákból vagy más anyagokból. A gyakorlat közben előforduló nézeteltéréseket meg kell oldaniuk, miközben a híd elkészül.

4. Válassz egy megoldást! – társasjáték

Cél: A konfliktusmegoldási stratégiák gyakorlása.
Hogyan működik? A társasjáték mezőin konfliktushelyzeteket leíró kártyák szerepelnek. A gyerekeknek ki kell választaniuk a legjobb megoldást, és elmagyarázniuk, miért gondolják úgy, hogy az működne.

5. Cserélj szerepet! gyakorlat

Cél: Az empátia fejlesztése.
Hogyan működik? A gyerekek konfliktushelyzeteket játszanak el, de közben szerepet cserélnek. Például az, aki a vita során sértve érezte magát, most eljátssza a másik fél szerepét. A gyakorlat segít jobban megérteni a másik nézőpontját.

6. Mérlegeljünk! – közös döntéshozás

Cél: A problémák közös megoldása.
Hogyan működik? A gyerekek egy konfliktushelyzet kapcsán egy „érveket és ellenérveket” tartalmazó mérleget készítenek. Például: „Miért jó, ha megosztjuk a játékot?” Ez segít nekik átgondolni a döntések következményeit.

7. Varázsbot – gyakorlat

Cél: A konfliktusban részt vevők egyenlő részvételének biztosítása.
Hogyan működik? A gyerekek körbe ülnek, és csak az beszélhet, akinél a „varázsbot” van. Ez segít abban, hogy mindenki meghallgasson mindenkit, és ne szakítsák félbe egymást.

8. A közös cél elérése – kihívás

Cél: Az együttműködés és a kompromisszum gyakorlása.
Hogyan működik? A gyerekeknek egy közös célt kell elérniük, például egy puzzle-t kirakni vagy egy tornyot építeni úgy, hogy közben megegyeznek az egyes lépésekről. Ez erősíti a csapatmunkát és a konfliktuskezelési készségeket.

Források:

„Conflict Resolution Education: A Guide to Implementing Programs in Schools” by the U.S. Department of Education (1998)

„The Effects of Social-Emotional Learning on Students’ Conflict Resolution Skills” by Durlak, Weissberg, Dymnicki, Taylor, & Schellinger (2011)

„Resolving Conflict in Schools: A Survey of Programs and Practices” by the American Psychological Association (APA) (2003)

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!
Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

Neked ajánljuk még

Empátia a katedrán: Az érzelmek szerepe a tanításban. – Hogyan teremthetünk érzelmileg biztonságosabb tanulási környezetet?

Panka okos diák, mégis izgul a dolgozatok előtt, ezért sokkal rosszabb eredményt ér el, mint a valós tudása. Máté családja nehéz időszakon megy át, ezért ő is feszült, ami miatt folyton ellenáll a tanári utasításoknak.Vili mostanában megtalálta a helyét az osztályban, jól érzi magát, ezért aktívabb az órákon is, mer

Tovább olvasom »
Szorongás az iskolában: Hogyan segíthet a pedagógus? – A szorongás jeleinek felismerése és a szorongó diákok támogatása

Az iskolai szorongás sajnos egyre több gyereket érint és sok esetben nem könnyű észrevenni a jeleit. Lehet, hogy egy gyerek rendszeresen gyomorfájásra vagy fejfájásra panaszkodik és orvoshoz viszik, kerüli az iskolai feladatokat és úgy gondolják, csak lustaságból teszi ezt, túlzottan izgul dolgozatok előtt vagy szokatlanul visszahúzódóvá válik és mindezt tanulási

Tovább olvasom »
„Miért sír a Peti?” – Érzelmek felismerése az óvodában. – Gyakorlati tippek az óvodapedagógusoknak a gyerekek nonverbális jelzéseinek és érzelmeinek megértéséhez.

Az egyik kisgyermek minden reggel sír, amikor a szülei elmennek, a másik sírva fakad, mert nem úgy sikerült a rajza, ahogyan szerette volna, a harmadik dühösen lökdös másokat, ha zavarják játék közben. Ahhoz, hogy óvodapedagógusként ezeket a helyzeteket kezelni tudd, különösen fontos megtanulni felismerni a gyermekek érzelmeit és segíteni a

Tovább olvasom »