Érzelmi intelligencia fejlesztése a tanórákon. – Játékok, feladatok, módszerek az érzelmi intelligencia fejlesztésére az osztálytermi keretek között.

Veszekedések, egymás elleni agresszió, rongálás, csúfolódás, kiközösítés, szorongás: az érzelmi intelligencia hiánya számos problémához vezethet az iskolai közösségben. Mindez a tanulás rovására is mehet, hiszen a belső feszültségek elvonják a gyerekek figyelmét a tanulástól. Mit tudsz tenni pedagógusként? Hogyan segítheted a gyerekeket az érzelmi intelligencia fejlesztésében?

Az érzelmi intelligencia az a képesség, ami segít a gyerekeknek jobban kezelni saját érzéseiket és hatékonyabban kommunikálni másokkal. Ha pedagógusként tudatosan támogatod ezt a fejlődést, a gyerekek képesek lesznek jobban kezelni a stresszt, csökkenhet a szorongásuk (pl. tanulástól való félelem) és könnyebben megoldják a konfliktusokat is. Az érzelmi intelligencia növeli a tanulási motivációt, javítja a társas kapcsolatok minőségét és segíti a gyermekeket abban, hogy pozitív önképpel és magabiztossággal lépjenek előre az életben. A jól fejlett érzelmi intelligenciával rendelkező gyerekek sikeresebbek az iskolában és az élet más területein is.

A fejlett érzelmi intelligenciával rendelkező gyerekek:

  • többnyire képesek hatékonyan kezelni a saját érzelmeiket és jól kommunikálnak másokkal,
  • általában empatikusak, könnyebben megértik és figyelembe veszik mások érzéseit
  • jó problémamegoldó készségekkel rendelkeznek és hatékonyan képesek együttműködni csoportos helyzetekben,
  • egészséges önbizalommal rendelkeznek,
  • jobbak a szociális készségeik,
  • jobban kezelik a stresszt, szorongást.
  • kutatások szerint az érzelmileg intelligens gyerekek jobb tanulók, mivel képesek jobban koncentrálni, kevesebb szorongással szembesülnek és több pozitív kapcsolatot alakítanak ki társaikkal.

Anna T. McDonald (2021) The Importance of Cultivating Emotional Intelligence in Schools című cikke azt hangsúlyozza, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztése az iskolákban kulcsfontosságú a diákok társas és tanulmányi sikeréhez, valamint mentális jólétéhez.

Az érzelmi intelligencia fejlesztésével való foglalkozás a pedagógusok mentális egészségének is jót tesz: Schonert-Reichl (2017) tanulmánya kimutatta, hogy a tanárok szociális és érzelmi készségeinek fejlesztése nem csak a saját mentális egészségükre van jó hatással, hanem a diákok tanulási eredményeit és jólétét is pozitív irányba befolyásolja.

Hogyan fejleszthetjük az érzelmi intelligenciát játékosan az iskolában?

Összegyűjtöttem 10 olyan játékot, ami segíthet ebben:

1. Érzelemkártyák

Cél: Az érzelmek felismerése és megnevezése.

Feladat: A gyerekek kapnak érzelemkártyákat (például boldogság, szomorúság, düh, félelem). A kártyákon arckifejezések vagy érzelmi helyzetek szerepelnek. A feladatuk az, hogy azonosítsák az érzelmet, és elmondják, mikor éreztek hasonlót. Erre kifejezetten alkalmasak a Szívmanó kártyák

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

Szívmanó abban is segíthet a gyermekeknek, hogy hogyan kezeljék érzelmeiket. A Szívmanó nyugilégzés kártyákból húzva játékosan sajátíthatják el a tudatos légzési technikákat. 

Szívmanó nyugilégzés kártya

A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.

2. Mi lenne, ha? – történetmesélés

Cél: Az empátia fejlesztése.

Feladat: A pedagógus feltesz kérdéseket, például: „Mi lenne, ha egy barátod elesne és megsérülne? Mit mondanál neki?” A gyerekeknek el kell mondaniuk, hogyan reagálnának az adott helyzetben.

A feladatot úgy is kibővíthetitek, ha a gyerekek néhány fős csoportokban saját kártyákat készítenek, csoportonként 8-10 darabot, amiben saját kérdéseket írnak fel olyan helyzetekkel, amiben valaki más segítségre szorul, utána pedig játszanátok a kész kártyákkal.

3. Érzékeléskör

Cél: Az érzelmek testi jeleinek felismerése.

Feladat: A gyerekek körben ülnek, és egy érzelmet (például düh vagy izgalom) megnevezve elmondják, hogyan érzi magát a testük ilyen helyzetben (például „Gyorsabban ver a szívem, amikor ideges vagyok”).

4. Érzelem szobrászat

Cél: Az érzelmek kifejezése.

Feladat: Az egyik gyerek egy érzelmet választ (pl. boldogság, félelem), a többiek pedig „szobrokat” formáznak, akik mimikával és testtartással fejezik ki az adott érzelmet

5. Empátia társasjáték

Cél: Az empátia és a társas készségek fejlesztése.

Feladat: A gyerekek társasjátékot játszanak, ahol minden mezőn egy érzelmi kihívást kell megoldaniuk (pl. „Vigasztald meg a barátodat, aki szomorú, mert elveszítette a kedvenc játékát!”).



6. Színek és érzelmek rajzolás

Cél: Az érzelmek művészi kifejezése.

Feladat: A gyerekek különböző érzelmeket (pl. düh, boldogság, szorongás) rajzolnak színekkel és formákkal. Megbeszélhetik, miért választották az adott színeket.

7. Érzelemkerék

Cél: Az érzelmek okainak megértése.

Feladat: Egy érzelemkerék segítségével a gyerekek választanak egy érzelmet, majd elmondják, mi válthatta ki, és mit tehetnének, hogy jobban érezzék magukat.

8. Közös Barátságfa készítése

Cél: A társas kapcsolatok és az együttműködés fejlesztése.

Feladat: Egy nagy papírfára a gyerekek leveleket ragasztanak, amelyeken pozitív dolgokat írnak egymásról (pl. „Köszönöm, hogy segítettél a matekleckében!”).

9. Hogyan oldanád meg? – szerepjáték

Cél: Problémamegoldás és konfliktuskezelés.

Feladat: A pedagógus különböző helyzeteket mutat be, például „Két gyerek egyszerre akar egy játékot használni.” A gyerekeknek el kell játszaniuk, hogyan oldanák meg a helyzetet.

10. Érzelem napló

Cél: Önismeret fejlesztése.

Feladat: A gyerekek minden nap röviden leírják vagy lerajzolják, hogyan érezték magukat, és miért. A hét végén megbeszélhetik a tapasztalatokat a csoporttal vagy a pedagógussal.

Ezek a játékos feladatok segítenek abban, hogy a gyerekek jobban megértsék és kezeljék érzelmeiket, miközben fejlesztik az empátiát és a társas készségeket. A játékok pozitív hatással lehetnek az osztály légkörére és a gyerekek közötti kapcsolatokra is.

Az érzelmek felismerése, kifejezése és kezelése igen fontos mindannyiunk számára és azok a gyermekek, akik már korán elsajátítják ezeket a képességeket sokkal könnyebben boldogulnak, mind a társas környezetben, mind önmaguk megismerésében és fejlődésében. Létezik olyan 10 hetes érzelemszabályozó és figyelemkontroll program, ami már 3 éves kortól segít játékos formában erre az útra terelni a gyermeki fejlődésmenetet. Ez a program a Pillanatkapitány könyvből sajátítható el, amely az osztályteremben is hasznos segítséget nyújthat és a szülők is alkalmazhatják otthon is. 

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

Arról se feledkezzünk meg, hogy amennyiben már nagyobb gyereket tanítunk, és számukra korábban nem volt lehetőség ezen készségek elsajátítására, akkor is van mihez nyúlnunk, hiszen a Mindfulness kártyák  a kamaszok korosztályának olyan segítőeszközei, amik egészen a felnőttkorig elkísérhetik és segíthetik őket.  

50 tudatos jelenlét gyakorlat, amely segít:

  • a stresszkezelésben,
  • az érzelemszabályozásban,
  • a rágódás, agyalás leállításában,
  • a tudatosság és az önismeret fejlesztésében,
  • és a mindennapi belső béke megteremtésében.

Forrás:

Anna T. McDonald (2021) The Importance of Cultivating Emotional Intelligence in Schools, Nais

Zafarghandi, M. S. (2018). An investigation of the relationship between hidden curriculum and students’ emotional intelligence,” Quarterly Journal of Family and Research, 15(1).

Schonert-Reichl, K. A., Kitil, M. J., & Hanson-Peterson, J. (2017). To reach the students, teach the teachers: A national scan of teacher preparation and social & emotional learning. Report Prepared for CASEL. NoVo Foundation, University of British Columbia

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!
Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

Neked ajánljuk még

Empátia a katedrán: Az érzelmek szerepe a tanításban. – Hogyan teremthetünk érzelmileg biztonságosabb tanulási környezetet?

Panka okos diák, mégis izgul a dolgozatok előtt, ezért sokkal rosszabb eredményt ér el, mint a valós tudása. Máté családja nehéz időszakon megy át, ezért ő is feszült, ami miatt folyton ellenáll a tanári utasításoknak.Vili mostanában megtalálta a helyét az osztályban, jól érzi magát, ezért aktívabb az órákon is, mer

Tovább olvasom »
Szorongás az iskolában: Hogyan segíthet a pedagógus? – A szorongás jeleinek felismerése és a szorongó diákok támogatása

Az iskolai szorongás sajnos egyre több gyereket érint és sok esetben nem könnyű észrevenni a jeleit. Lehet, hogy egy gyerek rendszeresen gyomorfájásra vagy fejfájásra panaszkodik és orvoshoz viszik, kerüli az iskolai feladatokat és úgy gondolják, csak lustaságból teszi ezt, túlzottan izgul dolgozatok előtt vagy szokatlanul visszahúzódóvá válik és mindezt tanulási

Tovább olvasom »
„Miért sír a Peti?” – Érzelmek felismerése az óvodában. – Gyakorlati tippek az óvodapedagógusoknak a gyerekek nonverbális jelzéseinek és érzelmeinek megértéséhez.

Az egyik kisgyermek minden reggel sír, amikor a szülei elmennek, a másik sírva fakad, mert nem úgy sikerült a rajza, ahogyan szerette volna, a harmadik dühösen lökdös másokat, ha zavarják játék közben. Ahhoz, hogy óvodapedagógusként ezeket a helyzeteket kezelni tudd, különösen fontos megtanulni felismerni a gyermekek érzelmeit és segíteni a

Tovább olvasom »