Dühkitörések, hiszti, szorongás: Amikor az érzelemszabályozás nehézséget okoz. – Tipikus problémák és a mögöttük álló okok.

Ingyenes 7 napos mindfulness kihívás
Szakadj ki a stressz fogságából - bizonyítottan működő meditációs gyakorlatokkal

Gyermekünk viselkedését néha nehéz megérteni. Miért hisztizik, amikor mindene megvan? Miért vannak dühkitörései, amikor az előbb még jó kedve volt? Miért szorong az oviban, amikor annyira kedves vele az óvónéni? A problémát gyakran az okozza, hogy a gyermeked nem tudja szabályozni még az érzelmeit, ezért amikor valamilyen számára kellemetlen eseményt él át, lavinaként elárasztják őt az érzelmek, maguk alá temetik, és képtelen megbirkózni velük. Mi áll pontosan a háttérben és hogyan segíthetsz neki?

Beszéljünk először a hisztiről és a dühkitörésekről!

A gyermekkori hiszti (dühkitörés) több tényező kombinációjának eredménye, amelyek főként a gyermek életkori sajátosságaiból és érzelmi fejlődéséből fakadnak. A hiszti leggyakoribb okai:

1. Fejletlen érzelemszabályozás A kisgyermekek agyának érzelemszabályozásért felelős területe (prefrontális kéreg) még fejlődőben van. Ezért nehezen kezelik az intenzív érzelmeket, mint a düh, frusztráció, vagy szomorúság. Amikor valami nem a tervük szerint alakul, vagy akadályba ütköznek, gyakran robbanásszerű érzelmi reakcióval válaszolnak.

2. Kommunikációs nehézségek A kisgyermekek még nem rendelkeznek megfelelő szókincssel vagy képességekkel ahhoz, hogy kifejezzék, mit szeretnének, vagy mi zavarja őket. Ez a frusztráció hiszti formájában jelentkezhet. Például nem tudják elmondani, hogy éhesek, fáradtak, vagy unatkoznak.

3. Autonómia iránti vágy A gyerekek 1,5-3 éves koruk között kezdenek függetlenségre törekedni („én is egyedül!”). Amikor valami akadályozza őket ebben (például a szülő nemet mond, vagy segíteni akar), az ellenállást és dühkitörést válthat ki. Ez a fejlődés természetes része, mert a gyermek ilyenkor próbálja megtalálni a saját határait.

4. Fizikai szükségletek A fáradtság, éhség, szomjúság vagy túlingerlés gyakran vezet hisztihez. A kisgyermekek még nem tudják jól szabályozni ezeket az állapotokat, és az érzelmi türelmetlenség könnyen túlcsordulhat.

5. Határok tesztelése A gyerekek kísérleteznek a szabályokkal és határokkal. Egy dühkitörés segíthet nekik megtapasztalni, hogy a szülő mennyire következetes, illetve mit enged meg és mit nem. Ez része a tanulási folyamatuknak, amely során megértik a társadalmi normákat.

6. Túlingerlés vagy alacsony ingerküszöb A gyerekek érzékenyek lehetnek a környezetükben lévő zajokra, fényekre vagy nagyobb társaságra. Amikor az ingerek túlterhelik őket, hiszti formájában reagálhatnak.

  • Türelem és empátia: Érdemes megérteni, hogy a hiszti a fejlődés természetes része. 
  • Kommunikáció támogatása: Segíts a gyermekednek szavakkal kifejezni az érzéseit („Látom, hogy nagyon mérges vagy, mert…”). 
  • Következetes szabályok: Tartsd magad az előre meghatározott határokhoz, ez neki is biztonságérzetet nyújt majd!
  • Nyugalom biztosítása: Csökkentsd a túlingerlést, és teremts biztonságos környezetet!

3 módszer a hiszti és a dührohamok kezelésére és az érzelemszabályozás megtanítására:

1. Érzelmek elismerése és megnevezése Amikor a gyermek hisztizik, fontos, hogy elismerd az érzéseit ezzel segítve őt azok feldolgozásában. Ezáltal megtanulja felismerni és megnevezni az érzelmeit, ami az érzelemszabályozás alapja. Az érzések validálása nemcsak csökkenti a feszültséget, hanem erősíti a szülő-gyermek kapcsolatot is.

Hogyan csináld? Mondd ki az érzelmet: „Látom, hogy most nagyon dühös vagy, mert nem kaptad meg a játékot.” 

Szívmanó kártya

Szívmanó oldalán játékosan sajátíthatja el a gyermeked 28 különféle érzelem felismerését

2. Nyugtató technikák játékos tanítása A gyerekek életkoruknak megfelelő, egyszerű nyugtató technikák segítségével tanulhatják meg kontrollálni az érzelmeiket. Ezek a technikák segítik a gyereket abban, hogy fizikailag is lecsillapodjon, miközben fejleszti az önkontrollját. 

Hogyan csináld?

  1. Légzőgyakorlatok: „Képzeld el, hogy egy léggömböt fújsz fel lassan, nagy levegőt veszünk, és fújjuk ki!”
  2. Érzékelés játék: „Mit látsz, mit hallasz, mit érzel?” Ez eltereli a figyelmet és megnyugtatja.

Ehhez hasonló mindfulness technikákat tanulhatsz a Pillanatkapitány könyvből is, amely egy 10 hetes érzelemszabályozás és figyelemkontroll programon át vezet téged és segít megtanítani a gyermekednek az érzelmei szabályozását.

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

3. Megelőzés és határok tisztázása Az érzelemszabályozás tanításának fontos része, hogy előre jelezd a nehéz helyzeteket és egyértelmű határokat állíts fel. Ezáltal a gyerek megtanulja előre felismerni a helyzeteket, könnyebben elfogadja a szabályokat, miközben a szülő megelőzheti a hisztit.

Hogyan csináld?

  1. Előzetes felkészítés: „Most elmegyünk a boltba, de nem fogunk édességet venni. Tudom, hogy ez néha nehéz, de utána otthon játszunk a kedvenc játékoddal.”
  2. Alternatívák kínálása: „Nem ehetünk most fagyit, de választhatsz almát vagy banánt.”

Mi az oka a gyerekkori szorongásnak?

A gyerekkori szorongás biológiai, pszichológiai és környezeti okokra vezethető vissza. A leggyakrabban előforduló okok:

1. Genetikai hajlam A szorongásra való hajlam öröklődhet. Ha a családban előfordul szorongásos zavar, a gyermek nagyobb eséllyel válhat hajlamossá a szorongásra. 

2. Élettani tényezők Az agy biokémiai egyensúlya, például a szerotonin- és dopaminszintek működési zavara, hatással lehet az érzelmek szabályozására. Egyes gyerekek érzékenyebben reagálnak stresszhelyzetekre, ami hajlamosíthatja őket a szorongásra. 

3. Környezeti stressz A gyerekek életében előforduló stressztényezők, például: 

  • Családi konfliktusok (veszekedések, válás). 
  • Túl magas elvárások a szülők vagy az iskola részéről. 
  • Bizonytalanság vagy traumák (pl. költözés, veszteség, bántalmazás)

egyaránt hozzájárulhatnak a szorongás kialakulásához. 



4. Szülői minták A szülők érzelmi állapota és viselkedése nagy hatással van a gyerekekre. Ha a szülő szorongó, túlzottan aggódó vagy túlvédő, a gyerek könnyen „átveszi” ezt a viselkedést és ő maga is hajlamos lesz a szorongásra. 

5. Az érzelmi biztonság hiánya A gyerekek érzelmi biztonságot keresnek a szülők és gondozók körében. Ha ezt a biztonságot nem találják meg, például kiszámíthatatlan viselkedés vagy érzelmi elhanyagolás miatt, az szorongáshoz vezethet. 

6. Társas helyzetek A gyerekek gyakran szoronganak társas szituációkban, például iskolai teljesítményhelyzetekben, barátkozáskor vagy konfliktusok során. Az alacsony önbizalom és a bántalmazás (pl. bullying) is fokozhatja a szorongást. 

7. Trauma vagy félelmetes élmények A traumatikus események, például baleset, természeti katasztrófa, családtag elvesztése vagy fizikai bántalmazás, súlyos szorongást válthatnak ki. A poszttraumás stressz zavar (PTSD) is gyakran szorongással társul. 

8. Fejlődési jellemzők és életkori szorongások A szorongás bizonyos formái az életkornak megfelelőek és természetesek (például a szeparációs szorongás kisgyermekkorban). Ha azonban ezek az érzések túlzottan felerősödnek és tartósan fennmaradnak, problémává válhatnak. 

  • Nyitott kommunikáció: Hallgasd meg a gyereket, és segíts neki kifejezni az érzéseit!
  • Biztonságos környezet biztosítása: Tedd világossá, hogy mindig számíthat rád! 
  • Szabályok és rutinok: A kiszámítható környezet csökkentheti a gyerek szorongását. 
  • Szakértő bevonása: Súlyos vagy tartós szorongás esetén érdemes gyermekpszichológus segítségét kérni. 

3 módszer a szorongás kezelésére és az érzelemszabályozás megtanítására gyerekkorban

1. Légzőgyakorlatok a megnyugváshoz A tudatos légzés segíthet a gyerekeknek megnyugodni, amikor szoronganak vagy erős érzelmeket élnek át.  A mély, lassú légzés aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert, amely segít csökkenteni a stresszt és nyugtató hatással van a testre. 

Hogyan csináld? Tanítsd meg a „léggömbös légzést”: „Képzeld el, hogy egy léggömböt fújsz fel a hasaddal. Vegyél mély levegőt az orrodon át, tartsd bent egy pillanatra, majd lassan fújd ki, mintha a léggömbből kiengednéd a levegőt.”

Ehhez hasonló gyakorlatokat ismerhettek meg a Pillanatkapitány könyvben is, amelyben egy 10 hetes játékos érzelemszabályozás és figyelemkontroll program során segít a gyermekednek elsajátítani a mindfulness alapjait. További játékos légzőgyakorlatokat találhatsz a Szívmanó nyugilégzés kártyák között is.

Pillanat kapitány

Érzelemszabályozás és figyelemkotroll program interaktív mindfulness mesékkel és játékos gyakorlatokkal.

Szívmanó nyugilégzés kártya

A tudatos légzés egy könnyen elsajátítható technika, amit a gyerekek bármikor és bárhol használhatnak, amely felnőttként is támogatja őket a stressz kezelésében és az egészséges életmód fenntartásában.

2. Érzelmek megnevezése és elfogadása A gyerekek gyakran nem értik, mi történik velük, amikor szoronganak. Segítség, ha megnevezed neki az érzéseit, és támogatást nyújtasz azok kezelésében. Az érzelmek megnevezése segít a gyerekeknek megérteni, hogy amit érez az normális, és lehetőséget ad arra, hogy megtanulja kezelni az érzéseit. 

Hogyan csináld?  Például mondd: „Látom, hogy most aggódsz, mert új helyre kell menned. Ez teljesen rendben van, sokan érzik így. Beszéljük meg, mi fog történni, hogy jobban érezd magad.” 

3. Nyugtató, játékos technikák A játék az egyik legjobb eszköz a gyerekek érzelmi fejlődésének támogatására. Olyan játékokat is bevezethetünk, amelyek segítenek a szorongás oldásában. A játék során a gyerek biztonságos közegben dolgozhatja fel az érzelmeit, és olyan eszközöket kap, amelyeket később is használhat stresszhelyzetekben. 

Hogyan csináld?

  1. Stresszlabda használata: „Gyúrjuk össze a szorongásunkat, és nyomjuk ki belőle a feszültséget!” 
  2. Kreatív tevékenységek: Rajzolás vagy festés közben a gyerekek gyakran kifejezhetik az érzelmeiket, amely segít oldani a szorongást.
  3. Mesék és történetek: Olvass olyan meséket, amelyek az érzelmekkel és azok kezelésével foglalkoznak, például a félelem legyőzéséről!

A Pillanatkapitány könyvben nem csak meséket találsz, hanem olyan feladatokat is, amik segíthetnek a gyermekednek az érzelemszabályozás elsajátításában és a figyelemkontrollban akár hisztivel, akár dühkitörésekkel, akár szorongásokkal kell megküzdenie.

Az érzelmek játékos tanulásához és a hozzájuk kapcsolódó megküzdések kezeléséhez próbáljatok ki közösen légzőgyakorlatokat, használjatok érzelemkártyákat, mint amilyen a Szívmanó és a Szívmanó nyugilégzés kártyák is.

Pillanat kapitány könyv
Szívmanó nyugilégzés kártya

Források:

Rachel M. Lunkenheimer et al. (2015) „Emotion Socialization and Tantrum Recovery in Early Childhood”, Developmental Psychology

Sheila M. Eyberg et al. (2011) „Parenting Interventions for Early Childhood Disruptive Behaviors: The Role of Emotion Regulation Training”, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology

John Gottmanet al. (2014)  „Emotion Coaching Parenting and Child Anxiety: The Mediating Role of Emotion Regulation”, Journal of Child and Family Studies

Ha neked hasznos volt, másoknak is az lehet! Segíts eljuttatni azokhoz is!

Miről szeretnél ma olvasni?

Kategóriák

Bagdi Bella

pszichológus, coach
mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)

Emberi életet élni azt jelenti, hogy szembe kell néznünk a fájdalommal. Az élet nehéz, mindenki számára. De ezt elfelejthetjük, és a küzdelmeket annak a jeleként értelmezhetjük, hogy „valami baj van velem”. Az én célom, hogy segítsek kialakítani olyan mentális erőforrásokat, amelyek által lelkileg ellenállóbbá válsz az élet kihívásaival szemben, aminek hatására több boldogságot és békét teremthetsz a testedben és az elmédben, továbbá nagyobb bátorságod lesz kibontakoztatni önmagad.

Kövess a közösségi médiában

Ha szeretnél első kézből értesülni írásaimról, tanfolyamaimról, előadásaimról vagy egyéb rendezvényeimről, a hírlevél a legbiztosabb módja, hogy mindezekről időben értesülj!

Ingyenes 7 napos önegyüttérzés kihívás​
Szelídítsd meg a benned élő kritikust - avagy fedezd fel az önegyüttérzés erejét!

Neked ajánljuk még

Dühkitörések, hiszti, szorongás: Amikor az érzelemszabályozás nehézséget okoz. – Tipikus problémák és a mögöttük álló okok.

Gyermekünk viselkedését néha nehéz megérteni. Miért hisztizik, amikor mindene megvan? Miért vannak dühkitörései, amikor az előbb még jó kedve volt? Miért szorong az oviban, amikor annyira kedves vele az óvónéni? A problémát gyakran az okozza, hogy a gyermeked nem tudja szabályozni még az érzelmeit, ezért amikor valamilyen számára kellemetlen eseményt

Tovább olvasom »
Figyelemzavar, autizmus, tanulási nehézségek: Érzelmi kihívások és megoldások. – Speciális nevelési igényű gyerekek érzelemszabályozása

Ha a gyermeked autizmus spektrumzavarral vagy figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral (ADHD) él az érzelemszabályozása több szempontból eltérhet a tipikusan fejlődő gyerekekétől. Az autizmussal élő gyermekek nehezebben értelmezik és fejezik ki érzelmeiket, míg az ADHD-val élő gyermekeknél gyakori az impulzív érzelemkitörés és nehezen kezelik a frusztrációt. Mi ennek az oka és hogyan

Tovább olvasom »